Příklad podpory vícejazyčnosti

Kiril

Jazyk měsíce je projekt základní školy v Newbury Park v Essexu v Anglii. Do této školy chodí děti mluvící mnoha různými jazyky, a proto se ve škole rozhodli toto jazykové bohatství využít. Každé dítě v rámci projektu Jazyk měsíce funguje jako zdroj pro ostatní žáky a učitele při výuce základům svého jazyka. Každý měsíc se vybere jeden jazyk, který je ve škole přítomen, a všechny děti ze školy se učí základům tohoto jazyka. Učí se od dětí, které tímto jazykem plynule hovoří (je to jejich mateřský jazyk, druhý jazyk apod.).
Navíc jsou do školy přizváni i rodiče, kteří tímto jazykem mluví, a mají za úkol poskytnout informace o své zemi a kultuře, vyprávět příběhy nebo sdílet jiné zajímavé informace, které se nějakým způsobem vážou k jazyku měsíce.

Škola touto aktivitou sleduje následující cíle:

– dát dvojjazyčným dětem příležitost ukázat jazykové dovednosti, které si do školy přináší
– zlepšit postavení vícejazyčných dětí
– rozšířit obzory dětem mluvícím pouze jedním jazykem
– ukázat respekt k ostatním jazykům a kulturám
– dát rodičům příležitost aktivně se zapojit do výuky svých dětí

Zdroj: Ch. Bainski a kol., Spolupráce, řízení a budování sítí: efektivní způsoby podpory jazykové a vzdělávací integrace dětí a dospívajících z prostředí migrantů  (2010). Dokument v anglickém jazyce obsahuje další inspiraci k podpoře vícejazyčnosti nejen pro učitele, ale také pro ředitele a zřizovatele škol.

Doplňující články