Obrázkový denní režim a pravidla třídy

Při práci s vícejazyčnými dětmi je vhodné využívat obrázkovou vizualizaci. Děti se tak snadněji orientují v novém prostředí a zároveň se cítí jistěji. Obrázky denního režimu pomáhají dítěti pochopit, co ho čeká a na co se může těšit. Práce s kartičkami může být skvělým způsobem, jak usnadnit a strukturovat den dětí v mateřské škole, a zároveň podporovat jejich porozumění běžným rutinám a aktivitám. Autorské obrázky denního režimu od ilustrátorky Terezy Šajnerové jsou přizpůsobeny potřebám dětí se sníženou schopností komunikace.

 

Karty denního režimu jsou užitečným nástrojem pro organizaci dne v mateřské škole. Vícejazyčným dětem pomáhají předvídat a porozumět běžným rutinám a aktivitám.

Jak efektivně pracovat s kartičkami denního režimu?

1. Karty denního režimu:
Karty zahrnují aktivity, činnosti jako snídaně, ranní kruh, hra venku, kreativní činnosti, oběd, odpočinek, atd.

2. Prezentace karet:
Umístěte karty denního režimu na tabuli nebo na speciální část zdi ve třídě, kde budou pro děti viditelné a snadno přístupné. Ujistěte se, že každá karta je jasně označena a dobře viditelná.

3. Ranní kruh a diskuse:
Každé ráno se sejděte s dětmi a projděte s nimi kartičky denního režimu. Pomozte jim porozumět, co každá karta znamená a jaká činnost nebo událost se na ní váže. Tímto způsobem připravíte děti na nadcházející den a pomůžete jim v orientaci v běžných rutinách.

4. Interaktivní využití:
Během dne nechte děti interaktivně používat karty denního režimu. Můžete například požádat jedno dítě, aby vybralo kartu a přidalo ji na tabuli nebo aby posunulo kartu na další činnost, když se aktuální aktivita dokončí.

5. Reflexe na konci dne:
Na konci dne se opět s dětmi setkejte a diskutujte o jejich zážitcích a aktivitách zobrazených na kartách denního režimu. To může být příležitost k reflektování nad tím, co se dětem líbilo, co je zajímalo nebo co by chtěly v budoucnu změnit.

6. Zapojení rodičů:
Zapojte rodiče do používání karet denního režimu tím, že jim poskytnete informace o tom, jakým způsobem se s kartami pracuje v mateřské škole. Můžete je také povzbudit, aby se doma s dětmi bavili o jejich denním režimu na základě karet.

Na začátku školního roku 2023/2024 jsme spustili pilotáž zaměřenou na používání komunikačních kartiček a obrázků denního režimu. Proto jsme připravili doporučení, jak ve své třídě můžete využívat komunikační karty organizace META o.p.s.

denní režin

Materiál od autorky Terezy Šajnerové vznikl v rámci projektu Čeština na druhou! (reg. č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_069/0001413), který je financován Evropskou unií v rámci Operačního programu Praha – pól růstu ČR.

 

Pravidla třídy

Pravidla jsou všude kolem nás, jsou to základní zásady, které nám pomáhají vést naše každodenní životy. V mateřské škole jsou pravidla třídy nezbytné pro to, aby děti měly jasnou představu o tom, jak se mají chovat ve třídě, co se od nich očekává a jak se mají chovat ke svým vrstevníkům a učitelům. Tato pravidla mohou být užitečným nástrojem pro učitele, kteří chtějí vytvořit pozitivní atmosféru ve třídě a podpořit sociální a emocionální vývoj dětí.

Jak nám používání pravidel třídy může pomáhat při práci s vícejazyčnými dětmi?

Každá mateřská škola se řídí určitými pravidly jako je např. denní režim, který jasně udává směr aktivitám, odpočinku a dalším činnostem v průběhu dne. Rozhodne-li se navíc učitel/ka seznámit děti i s pravidly třídy, které budou v průběhu celého roku používat, usnadní tím vícejazyčným dětem porozumění. Děti získají pocit jistoty a bezpečí.

Pokud se pro pravidla třídy rozhodnete, představte navrhovaná pravidla rodičům dětí. Můžete využít plánovaného setkání v průběhu září. Ukažte rodičům obrázky a zároveň vysvětlete, co které pravidlo znamená. V této fázi si sami můžete ověřit, zda jsou navrhovaná pravidla jasná, srozumitelná. Pochopili rodiče (nejen) vícejazyčných dětí, co jsou pravidla třídy a co znamenají?

Prvním krokem je definování pravidel třídy. Je důležité, abychom pravidla vytvářeli společně s dětmi, takže učitelé by měli nejprve požádat děti o jejich nápady na pravidla, které by chtěly ve třídě mít. Poté můžeme společně projít nápady a rozhodnout se, která pravidla jsou nejdůležitější. Zde může pomoci brainstorming, kdy se děti mohou aktivně zapojit do procesu tvorby pravidel a mohou také navrhovat vlastní nápady.

Když jsou pravidla třídy definována, je čas vytvořit společný seznam. Cílem je vytvoření pozitivní atmosféry ve třídě, kde se každý cítí bezpečně a respektován. Seznam pravidel třídy by měl být vytvořen společně s dětmi a měl by obsahovat každé pravidlo třídy, které bylo definováno v prvním kroku.

Společná tvorba pravidel

Dalším krokem je společná tvorba konkrétních pravidel pro třídu. Je důležité dát dětem dostatek prostoru, aby mohly vyjádřit své názory, přání podílet se na tvorbě pravidel. Většina dětí se cítí hrdá, když má možnost přispět k něčemu, co bude pro všechny užitečné. Během tohoto procesu učitelky mohou pomoci třídě zaměřit se na to, co je pro ně důležité a co by chtěli, aby se v jejich kolektivu dělo.

Vzhledem k tomu, že se jedná o děti předškolního věku, je třeba do procesu vstupovat jako “pomocník”, který pomáhá vést diskusi nad pravidly, vysvětluje a koordinuje aktivitu. Zde je velmi vhodné zařadit hry, vizualizaci pravidel, názornost. Děti by měly společně vést následný rozhovor, které “hrané” pravidlo chtějí přijmout, které se jim líbí a naopak, které “hrané” pravidlo jim přijde nevhodné.

Jak se dětí můžeme ptát?

  • Jak si představuje svůj ideální den v naší třídě?
  • Jak bychom se měli chovat, aby se nám tu líbilo?
  • Jak bychom si měli povídat, abychom se tu všichni slyšeli a rozuměli si?

Děti můžete povzbuzovat k tomu, aby si uvědomily, že všichni jsou zodpovědní za to, aby se ve třídě cítili bezpečně a spokojeně. Když se ve třídě shodnete na pravidlech, můžete je zapsat a vystavit na viditelném místě. Jako další krok následuje společné tvoření pravidel (symbolů).

Pravidla by měla být krátká a jednoduchá a měla by být srozumitelná pro všechny děti v třídě.

Výhody pravidel třídy je několik:

  • Když se děti podílejí na tvorbě pravidel, cítí se více zodpovědné za chování ve třídě.
  • Pravidla pomáhají udržovat pozitivní atmosféru ve třídě a zabraňují více problémovému chování.
  • Když děti vědí, co se od nich očekává, lépe se v prostředí orientují.
  • Díky pravidlům se děti učí spolupracovat a vzájemně si pomáhat.

 

Inspirací pro vytvoření vlastních pravidel ve třídě vám může být tento vzor, který jsme pro vás připravili.

Doplňující články