Odklad povinné školní docházky

Vícejazyčným dětem (OMJ) bývá odklad školní docházky doporučován často kvůli nedostatečné znalosti českého jazyka. Pokud je ale u dítěte zřejmá školní zralost, neměla by být znalost českého jazyka překážkou k nástupu do základní školy. Dítě by se pak mohlo v mateřské škole nudit a mohlo by být demotivované zapojovat se do činností. Proto je velmi vhodné dítě jazykově podporovat v průběhu celé docházky do MŠ. Přečtěte si více o jazykové podpoře v MŠ.

Jaký je postup při stanovení odkladu školní docházky u vícejazyčných dětí?

Postup při zvažování odkladu školní docházky:

  • Je správné, že odklad školní docházky u vícejazyčných dětí je založen na dlouhodobém pozorování, pedagogické diagnostice a plánu pedagogické podpory (PLPP). To poskytuje komplexní pohled na vývoj dítěte a jeho připravenost na školní docházku.

Psychologické vyšetření a školní zralost:

  • Je běžné, že před zápisem do 1. třídy mohou děti z mateřské školy navštívit psychologové z pedagogicko-psychologické poradny (ŠPZ) přímo v MŠ nebo jsou na vyšetření posílány. Vyšetření hodnotí školní zralost a připravenost dítěte na nástup do školy.
  • Na základě výsledků vyšetření může psycholog doporučit odklad, pokud dítě ještě není dostatečně zralé pro nástup do 1. třídy.

Význam odborného posudku:

  • Vysvětlení rodičům o významu odborného posudku psychologa a možných výhodách odkladu, včetně zlepšení jazykových dovedností při delším čase na osvojení češtiny, je důležité. Je pravda, že to může pozitivně ovlivnit sebevědomí dítěte a jeho schopnost komunikace.

Povinnost rodičů dostavit se k zápisu:

  • Je správné, že rodiče musí dítě přivést k zápisu do 1. třídy, i když se rozhodnou žádat o odklad. Dítě tedy musí být oficiálně zapsáno do školní docházky, než se vyřídí žádost o odklad.

Postup při žádosti o odklad:

  • Rodič (nebo zákonný zástupce) podává žádost o odklad přímo řediteli základní školy při zápisu, a k této žádosti musí doložit doporučení od školského poradenského zařízení (ŠPZ) a lékaře (pediatra nebo klinického psychologa).
  • Pokud je odklad schválen, ředitel školy informuje rodiče o tom, že dítě musí nadále plnit povinné předškolní vzdělávání, a uvede možnosti, jak tuto povinnost naplnit (např. pokračování v MŠ nebo v přípravných třídách).

Přípravné třídy

Rodičům vícejazyčných dětí můžete také doporučit zápis do přípravné třídy. Přípravné třídy jsou zřizovány při základních školách a jejich cílem je vývojově, psychicky a systematicky dítě připravit na vzdělávací program v první třídě základní školy. Program v přípravné třídě vychází z RVP PV, ale denní režim se již více podobá pobytu v první třídě ZŠ. Děti si pozvolna zvykají na školní prostředí a střídání činností podle rozvrhu. Prostředí třídy se také více blíží běžné třídě základní školy – děti zde mají lavice i tabuli. Přípravné třídy jsou přímo určeny pro děti s odkladem školní docházky.

Regionální rozmístění přípravných tříd však není zcela rovnoměrné. Nejprve je tedy potřeba zjistit, která ZŠ ve vašem kraji přípravné třídy nabízí a jaké je obvyklé složení dětí v těchto třídách. V některých lokalitách jsou tyto třídy více zaměřeny na děti ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, jinde mají přípravné třídy více zaměřené na děti s odlišným mateřským jazykem. I toto je dobré při doporučování zápisu do přípravné třídy zohlednit.

Podle informací z ČSÚ bylo ve školním roce 2023/24 u nás zřízeno 459 základních škol běžných se zřízenými přípravnými třídami, což je o 9,8 % více než v předchozím školním roce. Přípravných tříd bylo 553 a chodilo do nich 7 074 dětí.
Děti mají v týdnu stejný počet hodin jako je tomu v 1.třídě ZŠ a odpoledne tráví v družině. Vyučování začíná v přípravné třídě zpravidla v 8:00, jako je tomu v základní škole.

Jak postupovat v případě, že je dítě školně zralé, ale je potřeba ho podpořit v rozvoji českého jazyka?

V některých mateřských školách se osvědčilo, když dítě v posledním ročníku MŠ bylo i v odpoledních hodinách v českém prostředí. Může to být v rámci volnočasových aktivit přímo v MŠ nebo si rodiče mohou najít pro své dítě českou „babičku“ nebo chůvu. Jejich znalost českého jazyka se pak rychleji posouvá dopředu a děti nastupují do ZŠ s mnohem lepší znalostí ČJ. Vhodné je také doporučit rodičům, aby dítě sledovalo české televizní pořady pro děti, poslouchalo české pohádky a využívalo doma výukové aplikace pro předškoláky například program < a href=“https://www.vcelka.cz/cestina-pro-cizince“>Včelka – čeština pro cizince. Účast na letních intenzivních kurzech češtiny pomáhá neztratit kontakt s jazykem přes letní prázdniny.

Jak postupovat u nově příchozích dětí z Ukrajiny

Vzhledem k aktuální situaci nově příchozích dětí z Ukrajiny, vydalo
MŠMT metodické doporučení pro školská poradenská zařízení
, kde se výslovně píše:

„Nedostatečná znalost českého jazyka sama o sobě není důvodem k vyšetření ŠPZ. Poradenské služby ze strany ŠPZ budou poskytovány pouze u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami uvedenými v § 16 odst. 9 školského zákona. Klientem ŠPZ může být žák, který kromě odlišného mateřského jazyka má i jiné speciální vzdělávací potřeby. Pro žáky z Ukrajiny platí, že pro přijetí do školy/třídy zřízené podle§ 16 odst. 9 školského zákona či přípravné třídy je podmínkou doporučení ŠPZ. Vystavení doporučení se řídí běžnými pravidly.

Dodatečný odklad povinné školní docházky

Pokud se u žáka během prvního pololetí prvního ročníku projeví nedostatečná tělesná nebo duševní vyspělost, může ředitel školy se souhlasem rodiče dodatečně odložit začátek povinné školní docházky na následující školní rok.

Dle právní úpravy § 37 odst. 3 a 4 Školského zákona č. 561/2004 Sb., je možné dítěti umožnit dodatečný odklad školní docházky. Tento odklad lze udělit se souhlasem zákonného zástupce bez nutnosti doporučení pedagogicko-psychologické poradny (PPP) a odborného lékaře. Dodatečný odklad školní docházky je možný do konce prvního pololetí 1. ročníku základní školy a je v kompetenci ředitele školy.

Doplňující články