Souvislosti – 2. světová válka

Výukový materiál obsahuje popis lekce a přílohu – Pracovní list pro žáky.

Na tento výukový materiál navazuje pracovní list: [Souvislosti – zlatá léta x krize](node/2275).

Obsahový cíl:
– Žák se orientuje ve slovní zásobě specifické pro období 2. světové války.
– Žák dokáže vyjmenovat a popsat klíčová slova tématu a důležité události tohoto období.
– Žák zná a dokáže popsat tři linie období 2. světové války (A. Hitler a jeho moc, holocaust a nenávist, odboj a vzdor).
– Žák dokáže vysvětlit souvislosti obrázků k tématu.

Jazykový cíl:
– Žák vyjadřuje vlastní poznatky o 2. světové válce.
– Žák se dotazuje ostatních na význam slov a zapisuje ho do tabulky.
– Žák doplňuje slovní zásobu k obrázkům a spojuje slova s vysvětlením nebo se souvisejícím textem.
– Žák na základě porozumění textu společně ve skupině odpovídá na otázky.
– Žák předává informace z expertní skupiny do své domácí skupiny.
– Žák zařazuje pojmy do myšlenkové mapy a zdůvodňuje to.
– Žák popisuje souvislosti mezi obrázky.

Slovní zásoba:
nezaměstnanost, likvidovat/likvidace, odpůrce, konference, pohraničí, zástupce, vůdce, izolovaný, manuální práce, žid, odboj, násilí, parašutista, atentát, popravit, vypálení, Adolf Hitler, říšský kancléř, totalitní stát, Velkoněmecká říše, anšlus, Mnichovská konference, velmoc, válka, okupované území, Protektorát Čechy a Morava, protektor, árijská rasa, nadřazenost, protižidovství (antisemitismus), občanská práva, holocaust, koncentrační tábor, konečné řešení židovské otázky, plynové komory, demonstrace, okupant, odboj, heydrichiáda, Sudety, moc, nenávist, nadřazenost, vzdor

Jazykové prostředky:
víš, co znamená…; víš, co je…; …znamená…, obrázky souvisí tak, že…, byli mučeni…, zaútočili…, hledali…, mstili se…, šokovalo mě…, máme obrázek…,protože…, ne/směli…, ne/museli…, vyhlásil…, zlikvidoval…, …nesouhlasí, …bojují, …rozhoduje, …zastupuje…

Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.* Použitý byl ve třídě připravující budoucí středoškoláky v projektu [Click with school](http://meta-ops.cz/projekty#velux).