Podívejte se, jaké ucelené učební materiály můžete využít při plánování jazykové chvilky či kurzu pro vícejazyčné děti v předškolním věku.
Obsah článku
1) UČEBNICE A UČEBNÍ MATERIÁLY ČEŠTINY JAKO DRUHÉHO JAZYKA
Lacinová, P.: Nečtu, nepíšu, učím se česky. CIC, o.p.s. 2018.
Učebnice pro začínající čtenáře ke všem základním tématům pro začátečníky.
Garlin, E.: Materiály KIKUS (obrázkové karty, pracovní listy s obrázkovými kartičkami, pracovní listy pro práci rodičů a dětí). META, o.p.s. 2016. Ucelená metoda učení cizího jazyka pro předškolní děti a žáky prvních a druhých tříd funguje na základě obrázkových kartiček a jejich vzájemných kombinací.
Černá, M., Kortusová, T.: 1, 2, 3, 4, 5 s Fidem umím česky hned. Metodická příručka pro výuku Českého jazyka pro děti s OMJ v MŠ. MY Aktivity, o.p.s., 2019.
Metodická příručka pro výuku českého jazyka pro děti s OMJ v MŠ. Obsahuje 12 témat, metodické listy, přílohy, básničky apod.
Škodová, S.: Domino. Český jazyk pro malé cizince 1, 2 (učebnice, pracovní sešit, metodika). Wolters Kluwer ČR, a. s. 2010, 2012.
Řada dvou učebnic včetně pracovních sešitů, metodik pro učitele a CD kopíruje učivo pro první a druhou třídu pro žáky s OMJ.
Rohová, J.: Dítě-cizinec v mateřské škole. Raabe, 2021.
Metodika s pracovními listy českého jazyka pro dítě s OMJ je určena učitelům MŠ, i rodičům žáků. Obsahuje řadu pracovních listů, které předškoláky naučí první slova a věty.
Linhartová a kol.: Nápadníček META o.p.s., 2020.
Nápadníček a jeho přílohy nabízí pedagogům mateřských škol inspiraci pro práci s celou třídou s ohledem na zapojení dětí s odlišným mateřským jazykem.
2/ OBRÁZKOVÉ KNÍŽKY A DALŠÍ UČEBNÍ MATERIÁLY PRO ROZVOJ ŘEČI VHODNÉ PRO VÍCEJAZYČNÉ DĚTI
Inspirovat se můžete také v různých pracovních sešitech zaměřených na rozvoj řeči pro děti předškolního věku. Na ukázku uvádíme jen několik z nich.
- Eichlerová,I,Havlíčková,J.: Velké logopedické pexeso, 1,2,3. Portál 2020.
- Pávková, B.: Logopedické pexeso a obrázkové čtení B – P – N – D – F – V- K. Computer Press 2008.
- Pokorná, V.: Šimonovy pracovní listy. Portál 2007.
- Bernerová, Rotraut, S.: Obrázkové příběhy (Jaro, Léto, Podzim, Zima, Noc). Paseka 2011, 2015.
- Schrimpfová, J. M.: Můj první slovník českého jazyka. Fraus 2008.
- Slezáková, K.: Mluv se mnou. Pracovní listy pro rozvoj dětské řeči. Portál 2014.
- Šamalíková, P.: Velká kniha českých slov. INFOA 2017.
- Šplíchal, A.: Nauč mě mluvit. Axióma 2012.
3/ ON-LINE ZDROJE A MOBILNÍ APLIKACE
ČEŠTINA2 – mobilní aplikace vyvinutá organizací META, o.p.s. pro vícejazyčné děti, které se teprve učí česky, jejich rodiče i pedagogy. Aplikace je vhodná pro děti od 5 let a je zdarma.
Čeština s Mínou a Týnou – Zábavný animovaný kurz češtiny, který má dvacet šest dílů a je určený pro malé začátečníky. Pořad vznikl ve spolupráci s NPI ČR a je doplněn pracovními listy.
Logopedie 1, Logopedie 2 – procvičování výslovnosti jednotlivých hlásek ve slovech i větách včetně možnosti nahrávání a porovnání vlastní nahrávky s nahrávkou programu
Abeceda pro děti – procvičování písmenek zvlášť i ve slovech, také s možností nahrávání
Výukové kartičky – aplikace na procvičování základní slovní zásoby z různých tematických okruhů (vhodné také pro MŠ, není potřeba umět číst)
Aplikace Ten Ta To – procvičování gramatických rodů podstatných jmen
Včelka – mobilní aplikace na procvičování češtiny, přes 100 typů cvičení na procvičování slovní zásoby, správné výslovnosti, poslechu i čtení
Mluvídek – mobilní aplikace, která zábavnou formou zapojuje děti do hry a má kladný vliv na rozvoj řeči a slovní zásoby, komplexně pozitivně působí na sluchové a zrakové vnímání dítěte.
4) METODICKÉ MATERIÁLY A ODBORNÁ LITERATURA PRO PEDAGOGY
- Doleží, L. a kol. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (předškolní věk). AUČCJ 2014.
- Doleží, L.: Hrajeme si s říkankami. Metodický materiál k jazykové podpoře dětí/žáků cizinců. NIDV 2017.
- Garlin, E.: Metoda KIKUS Čeština jako cizí jazyk – čeština jako druhý jazyk. META, o.p.s. 2016.
- Gjurová, N.: Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky: metodika pro učitele. Portál 2011. ( aktuálně není dostupná)
- Kmentová, M.: Hudební činnosti při osvojování češtiny jako druhého jazyka. Metodický materiál pro výuku dětí s odlišným mateřským jazykem. NIDV 2016.
- Kmentová, M.: Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko! Hudební činnosti v logopedické prevenci. Portál 2018.
- Nosálová, B. a kol.: Učíme češtinu jako druhý jazyk. META, o.p.s. 2018.
- Škodová, S.: Domino. Český jazyk pro malé cizince 1, 2 – METODIKA. Wolters Kluwer ČR, a. s. 2010, 2012.
K dalšímu vzdělávání můžete využít také další metodické materiály a odbornou literaturu pro učitele.