Období přechodu na střední školu, tedy kolem 15. roku věku, je samo o sobě velice náročné. Tito mladí lidé si teprve hledají a formují vlastní identitu, a zároveň se snaží začlenit tuto svoji osobnost do společenství vrstevníků. Tímto obdobím se tak prolínají dvě trochu protichůdné tendence: 1) najít a zachovat si sebe sama a být autentický 2) a zároveň se stát součástí společenství a být uznaný ostatními. I za standardních situací je výzva toto období zdravě zvládnout. O to je období vstupu na střední školu komplikovanější pro žáky s OMJ, kteří kromě toho řeší další otázky typu:
- Jak to v české škole funguje?
- Jak se dostanu do druhé budovy/tělocvičny/učebny?
- Jak se mám zeptat, když tomu nerozumím?
- Můžu vůbec stíhat sledovat všechen výklad ve škole, když nerozumím všemu?
- Kdo mi poradí? Jak si tady můžu najít kamaráda, když neumím dobře česky?
- Nebudou se mi smát za můj přízvuk a za moje chyby?
- Jak mám přiměřeně vyjádřit svoje názory a emoce?
- Nejsem hloupý, jen nevím, jak to říct…
- Hodí se teď mluvit / udělat…?
- Všichni na mě divně koukají, to jsem opravdu tak jiný?
- Jak můžu být jako ostatní? Nechci vyčnívat…
- Ale my tohle doma řešíme/děláme/slavíme jinak, copak je to špatně?
- Přišel jsem o kamarády a/nebo rodinu, jsem tu v podstatě sám. Co když tu být nechci?
- Musím pomáhat rodičům se zajištěním rodiny, jak mám stíhat ještě další věci/doučování po škole?
Jaké to je být mladým člověkem s odlišným mateřským jazykem v české škole? Poslechněte si krátký záznam debaty s tvůrci videí do naší Tvůrčí a literární soutěže Čeština je i můj jazyk a dalšími mladými lidmi s OMJ. Jejich autentické výpovědi nám nejlépe zprostředkují to, jak se při začleňování do české školy cítí a co jim v integraci může pomoci.
Žáci s OMJ tedy čelí navíc překážkám, které jsou zejména spjaté s odlišným jazykem a kulturou. Nesmíme však zapomínat, že to nejsou bariéry jediné, ale jedny z mnoha. I když máme na škole studenty, kteří jsou v české škole již delší dobu a rozumí poměrně dobře, neznamená to, že jsou ve škole plně integrováni a nepotřebují pomoc ani ve výuce či mimo ni. Právě žáci pokročilejší v jazyce jsou často mimo hlavní zájem, protože „to nějak zvládají“. I pro ně ale mohou být výše uvedené otázky každodenní realitou…
Jak jim tedy můžeme jako jejich pedagogové pomoci? Stejně jako dalším studentům: buďme jim oporou a vzorem, buďme jim k dispozici, když to potřebují, zajímejme se o jejich život, zájmy a názory, dejme jim příležitost zažít pocit úspěchu, ukažme jim lidský přístup a nabídněme bezpečné prostředí pro dospívání i učení. Zkrátka buďme tu pro své studenty a zajímejme se o ně.
Následující stránky podrobněji představují konkrétní možné nástroje podpory začleňování žáků s OMJ na SŠ:
- Příprava SŠ před nástupem žáka s OMJ
- Buddy program
- Bezpečnost práce a ochrana zdraví
- Práce s třídním kolektivem
- Komunikace a spolupráce s rodiči
- Check-list podporujeme středoškoláky s OMJ
Tématu začleňování se věnuje komplexní metodika pro pedagogy SŠ: