Základní škola Jeseniova si s jazykovou přípravou poradila na výbornou

Na základní škole Jeseniova v Praze se na podpoře vícejazyčných dětí podílejí dvě učitelky ČDJ (pro 1. a pro 2. stupeň), dvojjazyčné asistentky a zástupkyně ředitelky, která podporu koordinuje. Výuka ČDJ zde probíhá v souladu se stávající vyhláškou č. 48/2005 Sb. v tzv. skupinách pro jazykovou přípravu a je financovaná prostřednictvím Městské části Praha 3. Jazykové přípravy se v souladu s vyhláškou účastní výhradně nově příchozí žáci a žákyně s cizí státní příslušností.

Všechny ostatní vícejazyčné děti, které podle vyhlášky nemají na jazykovou přípravu nárok, ale potřebují podporu, mají také možnost učit se česky. Některé chodí na odpolední výuku češtiny, jiné se učí češtinu v rámci dělených hodin. V některých třídách pomáhají také asistentky pedagoga, dvojjazyčné asistentky nebo probíhá tandemová výuka.

Učitelky ČDJ dají dětem nejdříve jazykový test NPI ČR a na základě jeho výsledků stanoví rozsah výuky ČDJ a zařadí děti do skupin pro výuku ČDJ. Děti se rozřazují zejména podle věku, také se zohledňuje jejich rozvrh. Je preference učit zvlášť děti prvního a zvlášť druhého stupně a také vytvořit samostatnou výukovou skupinu pro děti 1. a 2. třídy, které ještě dostatečně neovládají čtení a psaní. Jednotlivé skupiny jsou heterogenní, co se týče jazykové úrovně dětí.

Výuka ČDJ probíhá v době běžné výuky v blocích, tj. v několika po sobě jdoucích hodinách za sebou, více dnů v týdnu. Z předmětů, které děti zameškají kvůli účasti na výuce ČDJ, jsou děti automaticky uvolňovány. Prioritně jsou uvolňovány z předmětů, které jsou pro ně jazykově nejnáročnější, jako je český jazyk a literatura, dějepis, případně přírodopis, chemie a další naukové předměty. Naopak výchov se vícejazyčné děti účastní spolu s ostatními, protože při nich se mohou nejsnáze zapojit. Mají tak možnost zažít úspěch stejně jako ostatní děti. Na výuku předmětů, které probíhají jednou týdně (jako je ICT, PČ), dochází vícejazyčné děti jednou za dva týdny, aby se seznámily s vyučující a s obsahem učiva. Kromě dopolední výuky učitelky ČDJ společně s asistentkami pedagoga zajišťují také odpolední výuku ČDJ.

Učitelky ČDJ učí děti nejen česky komunikovat a dorozumět se v běžných situacích ve škole i mimo ni, ale postupně je učí i klíčovou slovní zásobu (často odbornou), která se váže k jednotlivým tématům jednotlivých předmětů. K tomu je nutná spolupráce ostatních pedagogů, kteří z každé hodiny zapisují klíčová slova do školního sdíleného online systému. Díky tomu se učitelky ČDJ dozví, co bylo s dětmi probráno a jakou slovní zásobu s nimi procvičit. Učitelky ČDJ průběžně komunikují s vedením školy, třídními učiteli vícejazyčných dětí i ostatními pedagogy a vzájemně si předávají informace o pokrocích jednotlivých dětí. Kromě toho se učitelky ČDJ také setkávají s rodiči formou tzv. triád – ve složení rodič/dítě/učitelka ČDJ.