Čtenářský klub pro děti s odlišným mateřským jazykem probíhá v Domě dětí a mládeže, 2. května 968, Nymburk, od školního roku 2019/2020 (původně financován z projektu Šablony II).
Čtenářský klub pro děti s OMJ byl původně plánován pro žáky 1. – 9. třídy ZŠ, ale po přihlášení konkrétních dětí se ukázala potřeba rozdělit děti na nečtenáře (prvňáky) a čtenáře. Nakonec se zcela oddělila skupina čtenářů a prvňáci se spojili se dvěma předškoláky, měli výuku kratší a přizpůsobenou svým potřebám. Skupinu školáků tvořilo 9 dětí v rozptylu 2.- 9. třída, začátečníci – pokročilí.
Jednotlivá setkání klubu byla koncipována jako tematické lekce češtiny pro cizince se zapojením textů odpovídajících dosažené úrovni. Obvykle se jednalo o kratší text (nejčastěji z českých „easy readers“, ale využili jsme i originální texty z učebnic apod.). Dvakrát jsme společně přečetli celou knihu. Jednou to byla Čepice, jednou O Mráčkovi.
Další využívané materiály najdete rovněž v přehledu Učebnice a učební materiály ČDJ na stránkách Inkluzivní škola: Česká čítanka (konkrétně text Můj modrý pokoj, Mám bydlet doma, nebo v lese?), Nečtu, nepíšu, učím se česky a adaptovaná próza od Lídy Holé (konkrétně Bivoj z publikace Staré pověsti české).
Můžete se podívat také na ukázku konkrétních pracovních listů ze dvou lekcí: Anička ve městě a O dvanácti měsíčkách.
Lekce jsem se snažila vystavět tak, aby byly přínosné i pro pokročilé žáky (upevnění slovní zásoby, zlepšení výslovnosti, zlepšení psaní, zlepšení plynulosti čtení), přestože ve skupině byli 3 úplní začátečníci, jimž lekce sloužily zejména pro rozšíření slovní zásoby (také zlepšení výslovnosti a čtení). Nedílnou součástí lekcí byly hry (nejčastěji různé varianty pexesa). Příjemná atmosféra dobře stmelila žáky i přes značnou nesourodost (různý věk, znalost češtiny a země původu).
Hlavní zásady práce, které se osvědčily:
- začínat spíše s kratšími texty
- některé aktivity je nutné diferencovat s ohledem na věk a pokročilost žáků
- aktivizující hry pomáhají upevnění slovní zásoby
- se slovníkem žáci zvládnou i obtížnější text, ale je vhodné se držet i známé slovní zásoby
- podporovat žáky i ve vzájemné komunikaci
Autorka: Jiřina Bartošová