Chcete-li se do tématu skutečně ponořit, můžete si rovněž zakoupit online verzi naší metodiky. Publikace mapuje celý proces vzdělávání vícejazyčných žáků na SŠ, včetně 7. kapitoly, jež se věnuje ČDJ. |
---|
Učíte nebo plánujete učit češtinu jako druhý jazyk (ČDJ) na střední škole? Přemýšlíte, jak to uchopit, aby lekce pro dospívající byly co nejefektivnější, ale aby zároveň plynuly v dobré náladě a lehkosti?
Jsme si vědomi toho, že se nejedná o snadný úkol, a proto Vám přinášíme osvědčené tipy různého charakteru.
Rozcestník článků pro výuku ČDJ na SŠ
- Pokud je pro Vás ČDJ naprosto neprobádaný terén, prozkoumejte naše tipy pro začínající učitele.
- Hledáte-li inspiraci, kde vzít podklady pro úvodní určení jazykové úrovně žáků a jak k tomu přistoupit, bude vám k užitku kapitola o zjišťování jazykové úrovně.
- Potřebujete-li se zorientovat v nabídce osvědčených materiálů, které se dají využít pro začátečníky, projděte si náš detailní soupis.
- Často se stává, že žáci ve skupině nejsou na úplně stejné úrovni ve všech dovednostech. V kapitole o práci v heterogenní skupině najdete množství tipů, jak se s takovou situací vypořádat.
- Jak na práci se žáky, kteří již překonali začátečnickou úroveň, se dočtete v části ČDJ pro pokročilejší žáky SŠ.
- Chcete-li si udělat celkový obrázek o jazykových potřebách žáka, který si češtinu osvojuje jako druhý jazyk a potřebuje se postupně přehoupnout od ČDJ k ČJL, tak aby se mohl plnohodnotně zapojit do výuky a nakonec také střední školu dokončit, prozkoumejte naše sylaby a kurikulum. Tyto materiály vám rovněž poskytnou potřebný rámec, pokud pracujete se žáky, kteří už jsou na úrovni B1 a výše.
- Pro dodání potřebné dynamiky se vždycky hodí mít po ruce databázi jazykových aktivit, které pouze přizpůsobíte podle probíraného tématu.
- Vytvořit prostředí, které je dostatečně bezpečné pro to, aby žáci vyjadřovali svůj názor a komunikovali, může být někdy oříšek. V článku Jak rozmluvit žáka s OMJ najdete nejen konkrétní tipy, jak na to, ale i praktické kartičky podporující komunikaci, které si můžete stáhnout a využívat.
- Jak reagovat na to, když žáci nosí na hodiny nespisovné výrazy z ulice, nebo jak jim vlastně ukázat, že variet češtiny existuje více než jen ta spisovná? Tipy z naší praxe a pracovní list ke stažení najdete v článku Žáci s OMJ a neformální čeština.
- Rozvoj dovednosti psaní nás při práci provází od počátku až k velkému maturitnímu finále. Jak to udělat, abychom přípravu této královské disciplíny zpestřili a hlavně neztratili dech hned v prvním kopci, se dočtete ve článku Jak na psaní slohů se žáky s OMJ, v němž objevíte také spoustu dalších odkazů, které vás celým procesem detailně provedou.
Obrázek ilustruje, jaké jsou potřeby žáků, kteří si osvojují ČDJ. Potřebují se nejdřív zdokonalit právě v této oblasti a naučit se komunikační jazyk. V momentě, kdy se křivka láme směrem vzhůru, už je zároveň třeba, abychom je podpořili ve zvyšování kompetencí v oblasti předmětu ČJL.