Materiál KARTY KOMPETENCÍ ŠPP slouží jako podpora pro Vaši týmovou spolupráci v rámci školního poradenského pracoviště (ŠPP). Jeho cílem je přehledně rozdělit kompetence jednotlivých členů týmu dle vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poradenských službách školy a zároveň pomoci sladit vzájemná očekávání – aby se každý mohl spolehnout na jasně dané odpovědnosti a věděl, kdy a jak spolupracovat s ostatními.
Požadavky na kvalitu poradenských služeb ve školách rostou, a s tím i potřeba mít ve škole dobře sladěný tým, v němž každý ví, jaká je jeho role a co může očekávat od ostatních. Přestože se jednotlivé školy liší a každé ŠPP má jiné složení, je důležité, aby tým fungoval jako celek – s ohledem na počet členů, s respektem ke kompetencím všech zapojených a s ochotou spolupracovat napříč obory.
Dobře fungující poradenský tým je velkou oporou nejen pro žáky, jejich rodiče a pedagogy, ale i pro Vás samotné. Je to však náročná práce, která často zůstává trochu neviditelná. Vyrovnat se s různými situacemi, často pod tlakem a v komplikovaných podmínkách, vyžaduje nejen odbornost, ale i citlivost, schopnost táhnout za jeden provaz a hledat společná řešení.
Tento materiál Vám může pomoci nastavit nebo zrevidovat vnitřní systém spolupráce v týmu. Věřím, že jasně vymezené kompetence přispějí k větší přehlednosti, usnadní komunikaci mezi Vámi i směrem k pedagogům, dětem a rodičům a celkově podpoří kvalitu vaší poradenské práce.
Kompletní sada karet kompetencí obsahuje:
- karty pro výchovného poradce či poradkyni (24 kartiček)
- karty pro speciálního pedagoga či pedagožku (24 kartiček)
- karty pro školního psychologa či psycholožku (24 kartiček)
- karty pro sociálního pedagoga či pedagožku (31 kartiček)
- karty pro školního metodika či metodičku prevence (22 kartiček)
- karty pro kariérového poradce či poradkyni (13 kartiček)
- karty externích organizací, se kterými může škola komunikovat a spolupracovat (11 kartiček)
Prázdné karty můžete využít k případnému doplnění jakýchkoliv specifických kompetencí, které na Vaší škole členové ŠPP týmu mají.
Karty jsou určené k práci celého ŠPP týmu na společném workshopu. Jak přesně s kartami na Vaší škole pracovat se dozvíte v manuálu – Nastavení funkčního školního poradenského pracoviště, který obsahuje podrobný popis celého workshopu a aktivit s kartami. Součástí manuálu je také checklist – Jak pokračovat v nastavování týmu ŠPP po workshopu, kde najdete přehledně vypsané následné kroky po realizování workshopu s kartami kompetencí.
Karty kompetencí, manuál i checklist si můžete stáhnout níže.
Karty prošly fází pilotáže na několika základních školách napříč různými regiony České republiky. Zpětná vazba z těchto pilotáží byla velmi pozitivní. Školy ocenily zejména zlepšení komunikace a spolupráce v týmu, větší porozumění rozsahu práce jednotlivých členů a podporu při plánování kroků ke zefektivnění školního poradenství.
Autorkou karet kompetencí je Klára Havrdová, která se v METĚ věnuje odbornému poradenství pro ZŠ a zároveň je také školní metodičkou prevence a výchovnou poradkyní. V případě otázek či nejasností ohledně práce s kartami se neváhejte obrátit buď přímo na ni nebo na naše další metodické pracovníky a pracovnice v týmu věnujícímu se poradenství pro základní či střední školy. Kontakty na ně najdete ZDE.
Pokud máte zájem o jakoukoliv podporu ze strany METY v návaznosti na práci s kartami či nastavování Vašeho ŠPP, vyplňte tento dotazník a ozveme se Vám s naší nabídkou. Podpora může mít podobu emailového či telefonického poradenství nebo dokonce workshopu s kartami přímo na Vaší škole vedeného metodickou pracovnicí METY.
Děkujeme za Vaši každodenní trpělivost, profesionalitu a energii, kterou do téhle náročné, ale důležité práce vkládáte a věříme, že Vám tento materiál může Vaši práci trochu zjednodušit a třeba v ní pomůže objevit i nový smysl.
Materiály vznikly v rámci projektu, který je realizován za technické a finanční pomoci UNICEF v rámci pracovního plánu s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.

Komentáře k materiálu:
Při rozdělení kompetencí týkajících se péče o duševní zdraví vycházíme z předpokladu, že tato oblast je společným úkolem celého týmu školního poradenského pracoviště (ŠPP). U jednotlivých pozic je možné doplňovat další kompetence (k tomu slouží prázdná pole v kartách) a v souladu s tím je možné nastavit, aby byla péče o duševní zdraví v rámci školy svěřena například metodikovi prevence.
Pokud jde o použitou terminologii „minimální preventivní program“, vycházíme ze staršího označení, které je uvedeno ve vyhlášce 72/2005 Sb., i když je v praxi již používán více termín „preventivní program školy“.