Dobrá praxe: Mateřská škola Matěchova

rodiče

V únoru 2019 proběhlo interkulturní setkání v Mateřské škole Matěchova pro všechny rodiče a zaměstnance školy. Odborná pracovnice na setkání pedagogům i rodičům představila služby METY, poté paní ředitelka představila praxi mateřské školy s dětmi s odlišným mateřským jazykem. Hovořila také pedagogické stáži v Anglii a ve Švédsku. Na interkulturním setkání představila lektorka kurz češtiny jako druhého jazyka (viz níže). Poté rodiče představovali svoji rodnou zemi a město, odkud pochází. Popisovali, jaké bylo přestěhovat se do cizí země, proč se stěhovali a co je v České republice čekalo. Na závěr proběhla diskuze vedená paní ředitelkou na téma jaké služby může mateřská škola nabízet vícejazyčným rodičům. Interkulturní setkání rodiče velmi ocenili a poděkovali paní ředitelce za podporu jejich dětí.

Kurz českého jazyka v MŠ Matěchova

Kurz českého jazyka pro děti s odlišným mateřským jazykem probíhá v Mateřské škole Matěchově již třetím rokem. Lekce jsou realizovány pravidelně jednou týdně a navštěvuje je 15 přihlášených dětí napříč třídami a jazykovou úrovní českého jazyka. Během druhého pololetí školního roku 2018/2019 byly však zajištěny organizační podmínky vhodné k rozdělení dětí do dvou skupin. Vznikla skupina začátečníků a skupina pokročilých, tudíž obsah jednotlivých lekcí lépe odpovídá potřebám dětí. Skupina začátečníků se seznamuje především se slovní zásobou českého jazyka a skupina pokročilých se věnuje procvičování jednotlivých gramatických oblastí. Gramatické oblasti jsou zároveň se vzdělávacími tématy uspořádány do roční osnovy, podle které pedagog postupuje. Vzdělávací témata jsou seřazena vzestupně podle náročnosti s přihlédnutím k ročním obdobím a tradicím. Jednotlivé lekce jsou tak uspořádány, navzájem provázány a z kurzu se stává nedílný celek.

Mezi používané metody práce patří zejména hromadná výuka a práce ve skupinách. Využívány jsou především didaktické obrázky, didaktické hry a pomůcky běžně dostupné ve třídě mateřské školy. Řadu grafických pomůcek si tvoří pedagog sám. Aktuálně se zabýváme možností nákupu nových pomůcek, díky kterým by byla jednotlivá témata lépe doplněna. Jedná se o logopedické pomůcky a pomůcky pro děti s poruchou autistického spektra.

Proces osvojování druhého jazyka probíhá formou hry, proto si děti v rámci kurzu užívají plno zábavných a příjemně strávených chvil, což je také jedním z cílů kurzu českého jazyka.

Během druhého pololetí školního roku 2018/2019 je plánována možnost zapojení rodičů do některých lekcí kurzu češtiny. Pro rodiče s dětmi by byla organizačně připravena vždy jedna hodina v měsíci. Rodiče by díky návštěvě mohli vidět, jak jejich děti pracují a jaké jsou jejich dovednosti v oblasti českého jazyka. Dále by byli seznámeni se vzdělávacími pomůckami, se kterými je v rámci kurzu pracováno. Pokud by to bylo možné, mohli by podobným způsobem s dětmi probranou látku opakovat doma. V neposlední řadě mají rodiče díky návštěvám možnost procvičení druhého jazyka.

Kristýna Zimková
lektorka kurzu

Setkání probíhala v rámci projektu Inkluze pro každého (reg. č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000351), který je spolufinancovaný Evropskou unií.