Jste zde
Mateřská škola Matěchova
Multikulturní setkání v MŠ Matěchova
V únoru byla odborná pracovnice pro mateřské školy na interkulturním setkání v mateřské škole Matěchova, které probíhalo odpoledne, pro všechny rodiče a zaměstnance školy. Odborná pracovnice na setkání pedagogům i rodičům představila služby METY, poté mluvila paní ředitelka o tom, jakou mají praxi s dětmi s odlišným mateřským jazykem i že byli pedagogové ze školky na stáži v Anglii a ve Švédsku. Poté byl lektorkou představen kurz češtiny jako druhého jazyka (viz níže). Pak rodiče představovali svou rodnou zemi a město, odkud pochází. Také popisovali, jaké to bylo, přestěhovat se do cizí země, proč se stěhovali a co je v České republice čekalo. Na závěr byla diskuze, kterou vedla paní ředitelka, na téma, co by mohla mateřská škola nabízet za služby rodičům dětí s odlišným mateřským jazykem.
Kurz českého jazyka pro děti s odlišným mateřským jazykem v Mateřské škole Matěchově
Kurz českého jazyka pro děti s odlišným mateřským jazykem probíhá v Mateřské škole Matěchově již třetím rokem. Lekce jsou realizovány pravidelně jednou týdně a navštěvuje je 15 přihlášených dětí napříč třídami a jazykovou úrovní českého jazyka. Během druhého pololetí školního roku 2018/2019 byly však zajištěny organizační podmínky vhodné k rozdělení dětí do dvou skupin. Vznikla skupina začátečníků a skupina pokročilých, tudíž obsah jednotlivých lekcí lépe odpovídá potřebám dětí. Skupina začátečníků se seznamuje především se slovní zásobou českého jazyka a skupina pokročilých se věnuje procvičování jednotlivých gramatických oblastí. Gramatické oblasti jsou zároveň se vzdělávacími tématy uspořádány do roční osnovy, podle které pedagog postupuje. Vzdělávací témata jsou seřazena vzestupně podle náročnosti s přihlédnutím k ročním obdobím a tradicím. Jednotlivé lekce jsou tak uspořádány, navzájem provázány a z kurzu se stává nedílný celek.
Mezi používané metody práce patří zejména hromadná výuka a práce ve skupinách. Využívány jsou především didaktické obrázky, didaktické hry a pomůcky běžně dostupné ve třídě mateřské školy. Řadu grafických pomůcek si tvoří pedagog sám. Aktuálně se zabýváme možností nákupu nových pomůcek, díky kterým by byla jednotlivá témata lépe doplněna. Jedná se o logopedické pomůcky a pomůcky pro děti s poruchou autistického spektra.
Proces osvojování druhého jazyka probíhá formou hry, proto si děti v rámci kurzu užívají plno zábavných a příjemně strávených chvil, což je také jedním z cílů kurzu českého jazyka.
Během druhého pololetí školního roku 2018/2019 je plánována možnost zapojení rodičů do někte-rých lekcí kurzu češtiny. Pro rodiče s dětmi by byla organizačně připravena vždy jedna hodina v měsíci. Rodiče by díky návštěvě mohli vidět, jak jejich děti pracují a jaké jsou jejich dovednosti v oblasti českého jazyka. Dále by byli seznámeni se vzdělávacími pomůckami, se kterými je v rámci kurzu pracováno. Pokud by to bylo možné, mohli by podobným způsobem s dětmi probranou látku opakovat doma. V neposlední řadě mají rodiče díky návštěvám možnost procvičení druhého jazyka.
Kristýna Zimková
lektorka kurzu
Setkání probíhala v rámci projektu Inkluze pro každého (reg. č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000351), který je spolufinancovaný Evropskou unií.