Podpůrná opatření na SŠ (dle § 16 ŠZ)

Žáci s odlišným mateřským jazykem (OMJ) mohou být kvůli nedostatečné znalosti či neznalosti vyučovacího jazyka považováni za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) (viz školský zákon a vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných). Takoví žáci nemohou být poradnou odmítnuti, pokud požádají (písemně) o vyšetření dané PPP. Metodický materiál MŠMT pro ŠPZ poskytuje informace, jak žáky s OMJ vyšetřit, jaká podpůrná opatření jsou pro ně vhodná a jak je možné je kombinovat s podporou v rámci jazykové přípravy.

Žáci s OMJ tedy mohou mít vzhledem k omezeným jazykovým schopnostem nárok na podporu z § 16 školského zákona. Ten stanovuje pětistupňový systém podpůrných opatření (PO) žáků se SVP. V případě, že PPP doporučí žákovi podpůrná opatření, vzniká tím škole nárok na jejich financování (prostřednictvím vykazování krajskému úřadu). S ohledem na znalost vyučovacího jazyka mohou být žáci podpořeni v následujících 3 stupních:

1.stupeň podpůrných opatření
Komu je určen? Určen žákům s mírnými obtížemi ve vzdělávání (např. pomalejší tempo práce, drobné obtíže ve čtení, psaní, počítání, problémy se zapomínáním, drobné obtíže v koncentraci pozornosti atd.), u nichž je možné prostřednictvím mírných úprav v režimu školní výuky a domácí přípravy dosáhnout zlepšení.
Doporučujeme pro žáky s úrovní jazyka B2 a vyšší, u nichž tedy úroveň češtiny ovlivňuje školní úspěšnost, nebo jen některou dovednost.
Možnosti podpory
  • minimální úprava metod, organizace a hodnocení vzdělávání
  • zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb žáka při vzdělávání
  • případně PLPP (mj. jako podklad pro PPP pro doporučení vyššího stupně PO)
  • pedagogická intervence
Nutnost doporučení PPP NE; je tedy plně v kompetenci školy

2.stupeň podpůrných opatření
Komu je určen? Určen žákům s odlišným kulturním prostředím či nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka, což vyžaduje individuální přístup ke vzdělávacím potřebám žáka, úpravy v organizaci a metodách výuky, v hodnocení žáka, ve stanovení postupu i forem nápravy.
Doporučujeme pro žáky s úrovní jazyka A2-B2, kdy žák zvládá běžnou komunikaci, problematický je však jazyk v výuce.
Možnosti podpory
  • IVP (úprava obsahu vzdělávání)
  • speciální učebnice a učební pomůcky
  • 3 h ČDJ / týden (nejvýše 120 h)
  • 1h / týden předmět speciálně pedagogické péče (psycholog, speciální pedagog) – zaměřeno na nápravy v oblasti logopedických obtíží, řečové výchovy, specifických poruch učení, rozvoj grafomotorických dovedností, rozvoj vizuálně percepčních dovedností, na nácvik sociální komunikace.
Nutnost doporučení PPP ANO

 

3.stupeň podpůrných opatření
Komu je určen? Určen žákům s odlišným kulturním prostředím či neznalostí vyučovacího jazyka, což vyžaduje znatelné úpravy v metodách práce, organizaci a průběhu vzdělávání, úpravě ŠVP a v hodnocení žáka. Rozsah těchto opatření zahrnuje úpravy ve strategiích práce s učivem, úpravy v podmínkách a postupech školní práce a domácí přípravy, včetně posilování motivace a postojů ke školní práci, v odůvodněných případech pak také úpravy obsahů a cílů vzdělávání.
Doporučujeme pro žáky s úrovní jazyka A0-A2, kdy se žák nedomluví vůbec, nebo jen s pomocí.
Možnosti podpory
  • IVP (úprava obsahu vzdělávání)
  • speciální učebnice a učební pomůcky
  • 3 h ČDJ / týden (nejvýše 200 h)
  • 2h / týden předmět speciálně pedagogické péče (psycholog, speciální pedagog)
  • příp. podpora asistenta pedagoga
  • prodloužení délky středního a vyššího odborného vzdělávání o 1 rok
Nutnost doporučení PPP ANO

*Tabulky zpracovány na základě vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných (příloha č. 1).

Zbylé dva stupně PO (4. a 5.) jsou pak určeny žákům, kteří kromě neznalosti vyučovacího jazyka mají navíc zdravotní či jiné znevýhodnění. Podmínkou poskytování podpůrného opatření druhého až pátého stupně školou je vždy předchozí písemný informovaný souhlas zletilého žáka, nebo zákonného zástupce žáka.

Před návštěvou v PPP

Poradny nemají ze strany MŠMT k dispozici diagnostický nástroj, který by jim pomohl určit úroveň znalosti češtiny těchto dětí. Doporučujeme proto, aby před návštěvou dítěte v poradně provedla jazykovou diagnostiku sama škola. V praxi se tento postup osvědčuje. Pokud má poradna předem k dispozici výsledky jazykové diagnostiky a návrh školy na konkrétní podpůrná opatření, která současně odpovídají možnostem a personálním kapacitám dané školy, vše probíhá lépe.

Pokud se s dítětem ani jeho rodiči kvůli jazykové bariéře nedomluvíme, lze za účelem vyšetření dítěte požádat s dostatečným předstihem o tlumočníka u NPI ČR (zdarma), popř. je možné využít služeb komunitních tlumočníků nebo, zejména v regionech, se obrátit na Centra na podporu integrace cizinců.

Pedagogická intervence

Pedagogická intervence (PI) se poskytuje jako podpůrné opatření prvního stupně, je tedy v kompetenci samotné školy. O financování pedagogů vykonávajících PI rozhoduje ředitel školy. PI slouží k podpoře vzdělávání žáka se SVP ve vyučovacích předmětech, kde je třeba posílit jeho vzdělávání. Cílem je nastavit PI žákovi ihned a minimalizovat tak riziko školní neúspěšnosti.

Škola poskytování PO 1. stupně průběžně vyhodnocuje a nejpozději po třech měsících vyhodnotí, zda vedou k naplnění cílů. Pokud tomu tak není, škola doporučí využít poradenskou pomoc ŠPZ. Do doby, než poskytne ŠPZ vyšetření, škola poskytuje opatření prvního stupně.

Nejsou stanovena pravidla pro organizaci PI, neurčuje se minimální a maximální délka PI, nestanovují se limity počtu žáků ve skupině. Škola přizpůsobuje parametry PI potřebám žáků. PI je možné žákovi poskytnout samostatně nebo ve skupině. O poskytování je nutné informovat zákonné zástupce. PI může vést učitel, vychovatel, asistent pedagoga nebo speciální pedagog, záleží na obsahu a cíli PI.

Pro žáky s OMJ je PI důležitou podporou v průběhu celého vzdělávání, kdy slouží jako doučování (či předučování) vyučovacích předmětů, v nichž kvůli slabší češtině zaostávají. V rámci PI tak učitelé mohou s žáky procvičovat odbornou slovní zásobu a jazykové vyjadřování v předmětu nebo dovysvětlit, znovu vysvětlit či procvičit probíranou látku. PI může souběžně využívat více žáků, je-li to možné a vhodné. Doporučujeme PI ve formě doučování poskytovat žákům s OMJ zejména pro podporu v odborných předmětech na SŠ. Více se dočtete v Metodickém pokynu MŠMT k zajišťování pedagogické intervence.

Výuka ČDJ

Výuka ČDJ je pro žáky s nižší jazykovou úrovní obecně nejzásadnějším nástrojem pro to, aby byli ve studiu úspěšní. Pokud žák nebude ovládat češtinu, nemůže uspět v žádném z předmětů. Je proto důležité žákům poskytnout hlavně hodiny češtiny jako druhého jazyka, kde získají potřebné vzdělání ve vyučovacím jazyce.  ČDJ ovšem běžně nepracuje s odbornou slovní zásobou odborných předmětů, tu žákům zprostředkovává především učitel daného předmětu, viz strategie propojování obsahu a jazyka.

Pokud žáci nemohou využít bezplatnou výuku ČDJ v krajem určené střední škole v rámci jazykové přípravy, například kvůli obtížné dopravní dostupnosti v regionech, další možností je získání doporučení PPP na 3 hodiny ČDJ týdně. Pro žáky s velmi nízkou úrovní češtiny by měla být výuka ČDJ prioritou, protože bez ní nebudou schopni se zapojovat do ostatních předmětů. Proto je vhodné žáky na výuku ČDJ uvolňovat z běžné výuky.

Prodloužení délky vzdělávání

Jedním z možných podpůrných opatření, které v rámci 3. stupně PO může poradna doporučit, je prodloužení délky vzdělávání.

Vyhláška č. 27/2016 Sb., Příloha 1
Pokud to speciální vzdělávací potřeby vyžadují (zejména u žáků z odlišného kulturního prostředí nebo žijících v odlišných životních podmínkách), je možné v případě potřeby prodloužit délku základního, středního a vyššího odborného vzdělávání o 1 rok.

Toto podpůrné opatření je vhodné pro žáky, kteří byli na střední školy přijati bez zohlednění výsledků jednotných přijímacích zkoušek (ve druhém či dalším kole na maturitní obory, s odpuštěním jednotné zkoušky z ČJL, dále na učební obory apod.) a nemají tedy dostatečnou znalost vyučovacího jazyka. Těmto žákům může prodloužení délky vzdělávání poskytnout 2 bezpečné roky, během nichž budou mít dostatečný prostor pro uplatnění a rozložení podpůrných opatření.

Žák tak dostane možnost absolvovat ročník znovu, a to bez nutného propadnutí (s možností neklasifikace na konci roku). Prodloužení vzdělávání má smysl pouze případě, že má žák kontinuální podporu formou IVP a zejména hodin češtiny jako druhého jazyka na škole. Samotný čas bez podpory vyučujících žákovi jazykový rozvoj nemusí přinést.

Dříve, než poradna toto opatření doporučí, je nutné možnost prodloužení studia podrobně a citlivě probrat s žákem i jeho rodiči (ideálně s podporou profesionálního tlumočníka) včetně důvodů a benefitů takového postupu.

Dle vyjádření MŠMT existují v souladu s platnou legislativou 2 základní postupy, které jsou aplikovány dle doporučení školského poradenského zařízení a odborného lékaře:

  1. žák dle individuálního vzdělávacího plánu (dále IVP) navštěvuje některé předměty a z některých je uvolněn, takže na vysvědčení je kombinace klasifikace a nehodnocen,
  2. žák si osvojuje výstupy vzdělávacích předmětů dle IVP a je plně klasifikován na vysvědčení. Na vysvědčení se pak uvádí, že žák není způsobilý postoupit do dalšího ročníku.

V případě druhé možnosti je tak možné v rámci IVP např. rozložit obsah do 2 let (v prvním roce bude žák plnit obsah prvního pololetí ročníku, ve druhém roce pak obsah ze druhého pololetí ročníku).

Doplňující články