Obsah článku
Role patrona v mateřské škole
Inspirací pro zavedení role patrona v MŠ byl Buddy program, původně zaměřený na vyšší stupně vzdělávání (ZŠ, SŠ a VŠ), který byl úspěšně implementován v mnoha zemích, včetně České republiky. Jsme však přesvědčeni, že tuto roli mohou výborně zvládnout i mladší děti, zejména ty předškolní – ve věku šesti až sedmi let.
Zavedení systému patrona ve třídě je jedním z efektivních způsobů, jak podpořit dobré klima ve skupině. Aby však tato role opravdu fungovala, je nutné ji doplnit o průběžné budování hodnot, jako jsou empatie, úcta a respekt. Bez těchto základů ji děti těžko přijmou za svou a vykonávat ji budou jen obtížně. Pro podporu dobrého klimatu ve třídě doporučujeme využít také vybrané adaptační aktivity, které mohou napomoci kolektivní soudržnosti.
V praxi se role patrona osvědčila zejména ve věkově smíšených třídách, kde starší děti mohou mladším pomoci nejen se zvládáním každodenních činností, ale i s integrací nově příchozích vícejazyčných dětí.
Jak zavést roli patrona?
Vysvětlení situace vícejazyčných dětí:
Na začátku školního roku pomozte dětem pochopit, jak náročné je pro vícejazyčné děti přizpůsobit se novému prostředí a naučit se český jazyk. Pro lepší představu můžete využít aktivitu, kdy dětem pustíte pohádku v cizím jazyce. Následně s nimi diskutujte, jaké to pro ně bylo, zda rozuměly a jak se při tom cítily.
Zapojení asistentky pedagoga:
Pokud máte ve třídě dvojjazyčnou asistentku pedagoga, může být dětem vzorem vícejazyčnosti.
Například:
- Oslovit je ve svém rodném jazyce, naučit je jednoduchou písničku nebo frázi v cizím jazyce. To pomáhá rozvíjet empatii vůči vícejazyčným spolužákům.
Objasnění role patrona:
Roli patrona představte dětem jako pomocníka, ochránce či průvodce, který podporuje nového spolužáka, jenž se teprve seznamuje s prostředím mateřské školy. Inspirací mohou být příběhy či pohádky, které zdůrazňují hodnoty přátelství a pomoci druhým.
Diskuze s dětmi:
Povídejte si o tom, co by jim samotným pomohlo, kdyby se ocitly ve školce v cizí zemi, kde nerozumí jazyku. Společně vytvořte seznam konkrétních úkolů, které může patron plnit.
Například:
- Hrát si s novým kamarádem na zahradě.
- Ukázat mu, kde co ve školce najde.
- Doprovodit ho do šatny nebo na toaletu.
Pravidla a hranice:
Určete jasná pravidla pro fungování patrona. Dítě, které se na tuto roli přihlásí, by mělo mít možnost ji opustit, pokud se necítí dobře. Zároveň je nutné sledovat, aby patron nevykonával svou roli příliš autoritativně nebo proti vůli druhého dítěte.
Monitorování a vyhodnocování:
Pravidelně sledujte, jak patronství funguje, a zda je pro vícejazyčné dítě přínosné. Je také důležité správně určit, kdy je tato podpora ještě potřebná a kdy už není nutná.
Umístění vícejazyčného dítěte do vhodné třídy
Správné zařazení vícejazyčného dítěte do třídy může výrazně ovlivnit jeho adaptaci a začlenění do kolektivu. Přestože kapacity mateřských škol jsou často omezené, je dobré zvážit několik klíčových faktorů:
Věk dítěte:
V homogenních třídách (rozdělených podle věku) hraje věk zásadní roli. V heterogenních třídách (věkově smíšených) lze více zohlednit sociální a jazykové vazby mezi dětmi.
Složení třídy:
Před zařazením dítěte do konkrétní třídy zvažte:
- Jsou ve třídě již jiní vícejazyčné děti?
- Kolik dětí má speciální vzdělávací potřeby?
- Kolik je ve třídě nejmladších dětí, které potřebují více péče?
Personální obsazení:
Přiřaďte dítě do třídy s pedagogy, kteří mají zkušenosti s prací s vícejazyčnými dětmi, hovoří cizím jazykem, nebo mají k dispozici asistentku pedagoga. Dvojjazyčná asistentka může výrazně usnadnit adaptaci dítěte.
Podpora jazykového rozvoje:
Pokud je ve třídě více dětí stejného jazykového zázemí, je nutné zajistit, aby hlavním komunikačním jazykem zůstala čeština. Zároveň je důležité mateřský jazyk zcela nepotlačovat, například vytvořením „koutku mateřštiny“ nebo aktivitami zaměřenými na vícejazyčnost.
Konzultace s rodiči:
Aktivně komunikujte s rodiči při rozhodování o zařazení dítěte. Diskutujte jejich preference, například zda dítě umístit do třídy se sourozencem nebo kamarádem, a představte výhody a nevýhody jednotlivých možností.
Role patrona a správné umístění vícejazyčného dítěte do třídy jsou důležitými kroky k usnadnění adaptace a podpoře jeho jazykového i sociálního rozvoje. Klíčem je nejen promyšlená příprava a zapojení pedagogického týmu, ale také průběžná podpora empatie a spolupráce mezi dětmi. S tímto přístupem mohou vícejazyčné děti zažít příjemné a obohacující prostředí mateřské školy, které je podpoří v jejich růstu a začlenění do společnosti.