Jedním ze způsobů, jak můžeme řešit podporu nově příchozích žáků s OMJ, je tvorba pracovních listů (PL). PL můžeme tvořit pro samotného žáka (a třída dělá něco jiného – např. pracuje s učebnicí) nebo pro celou třídu (pro žáka s OMJ pak tento můžeme upravit, přizpůsobit). Možná se ptáte, proč si dávat takovou práci s PL, který je pouze pro jednoho žáka, když ostatních žáků, kteří by potřebovali zvláštní pozornost, mám ve třídě mnohem víc?
Čím více práce máme s žákem na začátku, tím méně problémů budeme později řešit – s motivací, kázní, porozuměním, hodnocením. Navíc mohou být tyto PL na více hodin jako samostatná práce, také je lze využít pro všechny žáky jako opakování učiva, do práce ve skupinách, s diferencovanými úkoly apod.
Obecné principy při tvorbě PL
- Základem je CÍL – co budeme po žákovi s OMJ chtít, aby z daného tématu věděl, a zároveň jaká slova, fráze, větná spojení chceme, aby se naučil (více v Propojení výuky obsahu a jazyka. Stanovíme si tedy základní a důležitá slova, pojmy, data, fakta, souvislosti (nikoliv kuriozity apod.).
- Vycházíme ze situace konkrétního žáka, z jeho úrovně znalosti češtiny a podle jeho jazykových možností si stanovíme, co je stěžejní, co může zvládnout a pak se tím při tvorbě PL řídíme. Navíc můžeme přidávat to, čím si žák může učivo rozšířit.
- Vytvoříme si jasnou strukturu tématu i PL, ve kterých se žák s OMJ snadno zorientuje.
- Zároveň vybereme to nejpodstatnější, co chceme říct a zvolíme si formu, kterou použijeme. Můžeme např. využít strukturace obsahu/tématu v podobě klíčových vizuálů.
Práce se slovní zásobou
- Vytipujeme slova, která by mohla dělat problémy a vymyslíme vhodný způsob jejich objasnění:
- Obrázková forma, piktogramy
- Překlad – využití mateřského jazyka je velmi vhodné, žák si může vést vlastní slovník – u pojmů, které ve slovnících často nejsou, můžete využít překladové slovníky
- Opis (to je u začátečníků velmi obtížné)
- Synonyma
- U úplných začátečníků volíme jednoduchá slova v základních tvarech. Protože čeština je do značné míry postavena na ohýbání slov, změně koncovek, časování a skloňování, dáváme si na tvary slov pozor. Slova ohebná dělají žákům s OMJ velké problémy a potřebují vysvětlit. K vysvětlování pádů podstatných jmen apod. nám může pomoct spolupráce s češtináři a především využití učebnic češtiny jako cizího jazyka. Pozor na to, že slovník funguje na základě infinitivů a prvních pádů. Slovo vladařem žák ve slovníku nenajde. Což neznamená, že slovo nepoužíváme, jen musíme význam i spojení ve větě vysvětlit.
Práce s textem
Při zjednodušování textu, bez kterého se PL pro žáky s OMJ neobejde, vycházíme ze své zkušenosti, když jsme se učili cizí jazyk a čemu jsme byli schopni na začátku rozumět – jednotlivá slova, jednoduché věty apod.:
- Věty by měly mít formu subjekt – sloveso – objekt
- Vyhněme se složitým formulacím, květnaté češtině i dlouhým souvětím (př. *Po matce Elišce navázal na starobylý rod Přemyslovců.* Použijeme radši: Jeho matka Eliška byla z rodu Přemyslovců.)
- Volíme spíše aktivní slovesa než pasiva (př. Francie byla poražena Anglií. nahradím Anglie porazila Francii.)
- Pozor na některá spojení podstatných jmen v heslovité frázi – jejich význam nemusí být žákům s OMJ zřejmý (př. Omezení veřejného života versus Nacisti omezili veřejný život.)
- Vyhýbáme se velkému množství synonym. Pokud se jim nechceme vyhýbat, je dobré pak uvést do slovníčku pod text (např.: vojsko=armáda; vladař = král= panovník)
Další tipy
- PL doplňujeme obrázky (pozor, aby byly s popiskem), mapami, schématy (viz Klíčové vizuály).
- Text strukturujeme, aby byla jasná posloupnost (dějinné schéma – např. časová přímka, záznam nejdůležitějších událostí za sebou).
- U delších textů používáme odstavce s nadpisy, které pomohou lepší orientaci v textu.
- Součástí PL by měla být i procvičovací část. Výklad a procvičovací část by měly mít společné záchytné body (tučně psaná slova, podobné formulace, atp.).
- Procvičovací část by měla být zaměřena nejen na fakta, ale zároveň by měla sloužit k upevnění slovní zásoby a pochopení učiva, případně k nácviku gramatických nebo mluvnických jevů (pro pokročilé učitele).
- Každý PL musí mít slovníček, může být obrázkový, překladový apod., může být také součástí aktivity – žák si ho tvoří sám.
- Pokud používáme univerzální PL pro všechny žáky, diferencujeme cíle pro třídu a pro žáka s OMJ. Určíme míru aktivity/pasivity všech (i žáka s OMJ) – např. skupinové řešení problému, samostatná práce apod.
- Promyslíme také, jak bude vypadat průběh hodiny. Neměla by celá třída pracovat ve skupinách, dělat zajímavé pokusy, zatímco žák s OMJ bude celou hodinu vyplňovat PL. Je samozřejmé, že aktivity by se měly střídat i pro žáka s OMJ a my promýšlíme jak. Více viz Principy práce s žákem s OMJ.
Konkrétní příklady pracovních listů najdete v sekci Materiály k různým předmětům.
Tyto metodické poznámky k tvorbě PL vznikly v rámci pracovní skupiny složené z pedagogů dějepisu. Zde najdete výstupy z této pracovní skupiny.
Obsah článku