Pro žáky s OMJ je nejdůležitější co nejdříve začít s výukou češtiny jako druhého jazyka (ČDJ). Ideálním řešením je výuka ČDJ přímo na škole, kde jsou pro žáka známí vyučující i prostředí, zároveň je to pro něj logisticky výhodnější a v případě výuky během dne také energeticky méně náročné. Jak může tuto výuku škola zařídit a jak je to s financováním? A jaké jsou další možnosti?
Obsah článku
1) Podpůrná opatření
V rámci doporučených PO 2. nebo 3. stupně může PPP doporučit žákovi výuku ČDJ (3 hodiny týdně, max. 400 hodin). Tyto hodiny jsou doporučeny v rámci úprav obsahu vzdělávání, mohou tedy být realizovány v rámci disponibilních hodin (pokud má třída disponibilní hodiny využité na výuku předmětu např. „matematika“, může mít tento žák místo toho hodinu ČDJ). Je možné také výuku ČDJ realizovat kombinovaně místo některých hodin více předmětů.
Organizace výuky ČDJ doporučené PPP by měla být popsána v IVP žáka. Výuka ČDJ má v rámci doporučení PPP normovanou finanční náročnost, peníze tedy škola získá prostřednictvím výkaznictví z krajských úřadů.
Pedagogické intervence: do doby, než bude z PPP doporučena výuka ČDJ, je možné žáka podpořit v češtině ihned také formou pedagogické intervence, o níž rozhoduje sama škola v rámci 1. stupně podpůrných opatření (např. spolu s vypracovaným PLPP). Pedagogická intervence se používá pro posílení v předmětech, kde je žák neúspěšný, a minimalizuje se tím riziko školní neúspěšnosti. I když bude zprvu intervence používána pro podporu v češtině, může být využívána pro podporu i v jiných předmětech (i po zavedení ČDJ v rámci vyššího stupně PO).
TIP! Jaké jsou jazykové úrovně žáků a jak poznáme, jaké mají tito žáci potřeby podpory v češtině, tedy jaký stupeň a konkrétní PO jsou pro ně nejvhodnější, čtěte v článku JAZYKOVÁ PODPORA NA SŠ.
2) Šablony a výzvy
Aktuálně jsou pro SŠ vyhlášeny „šablony“ Operačního programu Jan Amos Komenský (OPJAK)
Jednou ze šablon je i „Podpora žáků s odlišným mateřským jazykem v SŠ“, která obsahuje doučování češtiny nad rámec vyučování.
Více informací najdete na https://opjak.cz/
Další výzvy různě vyhlašují také kraje, informujte se na konkrétních krajských úřadech.
3) Systém jazykové přípravy
Systém jazykové přípravy je nastaven v novelizaci vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, aktualizované k 1. 9. 2024.
Je určen žákům s cizí státní příslušností, kteří pobývají na území ČR méně než 36 kalendářních měsíců. Nejde tedy pouze o žáky z Ukrajiny, ale i z dalších zemí.
- Krajské úřady mají kompetenci pověřovat tzv. „určené školy“, kde se bude odehrávat výuka češtiny pro tyto žáky (možná je forma prezenční i online v synchronní podobě).
- Určenou školu může být taková škola, která bude mít alespoň 5 žáků, kteří na tuto podporu mají nárok. Pokud jich ale bude mít méně, bude i tak možnost vzniku takové skupiny.
- Financování je zajišťováno z krajských rezerv.
- Výuka češtiny probíhá primárně po vyučování, žáci ovšem mohou být na základě vyhlášky uvolňováni z výuky maximálně 3 vyučovací hodiny týdně.
- Pro žáky z Ukrajiny platí Lex Ukrajina – kmenová škola může upravovat obsah vzdělávání, dále posilovat výuku češtiny ve své výuce.
Více informací připravujeme v článku Jazyková příprava na SŠ.
4) Výzvy pro podporu žáků z Ukrajiny
Na legislativní úpravu vzdělávání ukrajinských dětí Lex Ukrajina navázaly výzvy na pořádání adaptačních a jazykových skupin. Ukrajinské děti se mohly před nastoupením do škol prvních 90 dnů pobytu v ČR adaptovat na život v nové zemi. Díky celodenním adaptačním kurzům se ukrajinští rodiče mohli zapojit do českého trhu práce. Další výzvy pořádaly prázdninové kurzy pro ukrajinské děti, podporovaly jazykové vzdělávání ukrajinských žáků SŠ. Byly upraveny podmínky pro zápis těchto dětí k povinné školní docházce, pro přihlašování ke střednímu vzdělávání i k maturitní zkoušce. MŠMT podporuje zapojení UA dětí do běžné výuky, k čemuž slouží také pozice ukrajinského asistenta pedagoga.
5) Vlastní nabídka školy
Některé školy také nabízejí vlastní podporu češtiny, kterou hradí z vlastních zdrojů, případně si studenti platí kurzovné, a to např. následujícími formami:
- přípravné prázdninové kurzy češtiny,
- odpolední kurzy češtiny ve škole formou volitelného předmětu / kroužku,
- pravidelné konzultace/doučování češtiny s vyučujícími,
- povinně/volitelný seminář – příprava na maturitu z ČJ / konverzace v češtině (pokud je ve škole více žáků s OMJ),
- rozdělení do skupin při běžné výuce ČJL (v případě vyššího počtu žáků s OMJ ve třídě, zejména v rámci gramatiky/mluvnice).
Čeština mimo školu?
Žáci mohou vyhledat také kurzy češtiny mimo školu. Ty mají ovšem své nevýhody:
- často jsou hůře dostupné nebo je komplikovaná doprava,
- probíhají odpoledne a večer, kdy jsou středoškoláci vyčerpaní z běžné výuky, nedokáží se plně soustředit, jsou přehlceni,
- často jsou zpoplatněné,
- mají omezenou kapacitu aj.
Přesto mnohým studentům velice pomáhají. Takovéto doplňující kurzy češtiny nabízejí různé regionální neziskové organizace (např. integrační centra) či jazykové školy. Přímo pro cílovou skupinu středoškoláků jsou pak k dispozici např. tyto kurzy:
Kurzy češtiny META, o.p.s. (2024/2025)
– Příprava na přijímací zkoušky na SŠ
– Čeština pro pokročilé
– Zdokonalovací kurzy pro středoškoláky 1. a 2. ročníků
– Přípravné kurzy k maturitě z českého jazyka nejen pro maturanty, ale i žáky 3. ročníků SŠ
Více informací očekávejte na stránkách https://meta-ops.eu/
Magistrát hl. m. Prahy: bezplatné kurzy češtiny pro středoškoláky
Magistrát hlavního města Prahy i ve školním roce 2024/2025 nabízí ve spolupráci s Jazykovou školou s právem státní jazykové zkoušky hlavního města Prahy bezplatné kurzy češtiny pro žáky s OMJ na středních školách s cílem podpořit nově příchozí, stávající i připravující se žáky k maturitě z ČJL.
Více informací na stránkách Jazykové školy: http://www.sjs.cz/czech-for-foreigners/kurzy-pro-stredoskolaky-s-omj.html
Doporučené učebnice pro středoškoláky s OMJ, inspirativní materiály či další odkazy k výuce ČDJ najdete v sekci Čeština jako druhý jazyk.