Pro vícejazyčné žáky je nejdůležitější co nejdříve začít s výukou češtiny jako druhého jazyka (ČDJ). Ideálním řešením je výuka ČDJ přímo na škole, kde jsou pro žáka známí vyučující i prostředí, zároveň je to pro něj logisticky výhodnější a v případě výuky během dne také energeticky méně náročné. Jak může tuto výuku škola zařídit a jak je to s financováním? A jaké jsou další možnosti?
Obsah článku
Jazyková příprava
Systém jazykové přípravy je nastaven v novelizaci vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, aktualizované k 1. 9. 2024.
Jazyková příprava (JP) je určena žákům s cizí státní příslušností, kteří se vzdělávají na území ČR ne déle než 36 kalendářních měsíců. Nejde tedy pouze o žáky z Ukrajiny, ale i z dalších zemí. Ostatní žáci s nedostatečnou znalostí češtiny se mohou jazykové přípravy účastnit nenárokově dle kapacit určené školy.
- Krajské úřady mají kompetenci pověřovat tzv. určené školy, kde probíhá výuka češtiny jako druhého jazyka pro žáky určené školy i žáky z okolních středních škol. Možná je forma prezenční i online v synchronní podobě. Žáci z ostatních škol do určených škol dojíždějí, nebo se k výuce připojují online.
- JP probíhá v rozsahu 100 až 400 vyučovacích hodin po dobu nejvýše 30 měsíců výuky.
- JP je organizována většinou po vyučování, žáci ovšem mohou být na základě vyhlášky uvolňováni z výuky maximálně 3 vyučovací hodiny týdně.
- Více informací v článku Jazyková příprava na SŠ.
Podpůrná opatření
V rámci doporučených PO 2. nebo 3. stupně může PPP doporučit žákovi výuku ČDJ (3 hodiny týdně, max. 400 hodin). Tyto hodiny jsou doporučeny v rámci úprav obsahu vzdělávání, mohou tedy být realizovány v rámci disponibilních hodin (pokud má třída disponibilní hodiny využité na výuku předmětu, např. „matematiky“, může mít tento žák místo toho hodinu ČDJ). Je možné také výuku ČDJ realizovat kombinovaně místo některých hodin více předmětů. Výuka ČDJ má v rámci doporučení PPP normovanou finanční náročnost, peníze tedy škola získá prostřednictvím výkaznictví z krajských úřadů
Kromě samotné výuky ČDJ mohou žáci s nedostatečnou znalostí češtiny získat ve 2. nebo 3. stupni PO individuální vzdělávací plán a speciální pomůcky a učebnice. Ve 3. stupni podpůrných opatření mohou žáci s nulovou znalostí češtiny nebo s kombinací s dalšími SVP dosáhnout na asistenta pedagoga.
Do doby, než bude z PPP doporučena výuka ČDJ, je možné žáka podpořit v češtině ihned také formou pedagogické intervence, o níž rozhoduje sama škola v rámci 1. stupně podpůrných opatření (např. spolu s vypracovaným PLPP). Pedagogická intervence se používá pro posílení v předmětech, kde je žák neúspěšný, a minimalizuje se tím riziko školní neúspěšnosti. I když bude zprvu intervence používána pro podporu v češtině, může být využívána pro podporu i v jiných předmětech (i po zavedení ČDJ v rámci vyššího stupně PO).
Více informaci v článku Podpůrná opatření na SŠ (dle § 16 ŠZ).
Financování přes šablony OPJAK
- MŠMT vyhlásilo dne 26. 9. 2024 druhou vlnu Šablon OP JAK pro SŠ a VOŠ II.
- Lhůta pro podávání žádostí: od 10. 10. 2024 do 28. 11. 2025 do 14:00 hod.
- Délka projektu: 24 – 36 měsíců.
Šablony využitelné na podporu vícejazyčných žáků (s OMJ) na SŠ:
- Školní asistent SŠ
- Školní speciální pedagog SŠ
- Školní psycholog SŠ
- Sociální pedagog SŠ
- Dvojjazyčný asistent SŠ
- Kariérový poradce SŠ
- Podpora žáků ohrožených školním neúspěchem v SŠ
Další výzvy různě vyhlašují také kraje, informujte se na konkrétních krajských úřadech.
Vlastní nabídka školy
Některé školy také nabízejí vlastní podporu češtiny, kterou hradí z vlastních zdrojů, případně si studenti platí kurzovné, a to např. následujícími formami:
- přípravné prázdninové kurzy češtiny,
- odpolední kurzy češtiny ve škole formou volitelného předmětu / kroužku,
- pravidelné konzultace nebo doučování češtiny s vyučujícími,
- povinně/volitelný seminář – příprava na maturitu z ČJ / konverzace v češtině (pokud je ve škole více žáků s OMJ),
- rozdělení do skupin při běžné výuce ČJL (v případě vyššího počtu žáků s OMJ ve třídě, zejména v rámci gramatiky/mluvnice).
Čeština mimo školu?
Žáci mohou vyhledat také kurzy češtiny mimo školu. Ty mají ovšem své nevýhody:
- často jsou hůře dostupné nebo je komplikovaná doprava,
- probíhají odpoledne a večer, kdy jsou středoškoláci vyčerpaní z běžné výuky, nedokáží se plně soustředit, jsou přehlceni,
- často jsou zpoplatněné,
- mají omezenou kapacitu aj.
Přesto mnohým studentům velice pomáhají. Takovéto doplňující kurzy češtiny nabízejí různé regionální neziskové organizace (např. integrační centra) či jazykové školy. Přímo pro cílovou skupinu středoškoláků jsou pak k dispozici např. tyto kurzy:
Kurzy češtiny META, o.p.s. (2024/2025)
– Příprava na přijímací zkoušky na SŠ
– Čeština pro pokročilé
– Zdokonalovací kurzy pro středoškoláky 1. a 2. ročníků
– Přípravné kurzy k maturitě z českého jazyka nejen pro maturanty, ale i žáky 3. ročníků SŠ
Více informací očekávejte na stránkách https://meta-ops.eu/
Magistrát hl. m. Prahy: bezplatné kurzy češtiny pro středoškoláky
Magistrát hlavního města Prahy i ve školním roce 2024/2025 nabízí ve spolupráci s Jazykovou školou s právem státní jazykové zkoušky hlavního města Prahy bezplatné kurzy češtiny pro žáky s OMJ na středních školách s cílem podpořit nově příchozí, stávající i připravující se žáky k maturitě z ČJL.
Více informací na stránkách Jazykové školy: http://www.sjs.cz/czech-for-foreigners/kurzy-pro-stredoskolaky-s-omj.html