Obsah článku
Začleňování vícejazyčných dětí do kolektivu v mateřské škole
Začlenění do kolektivu je pro každé dítě zásadní, neboť výrazně ovlivňuje nejen jeho pocit pohody, ale také jazykový rozvoj. Dítě s vícejazyčným zázemím (dítě s OMJ) přináší do skupiny novou dynamiku, což vyžaduje přizpůsobení pedagogických přístupů a také určité změny v práci se skupinou. Přítomnost dítěte, které nerozumí českému jazyku, je třeba citlivě zohlednit a přizpůsobit tomu denní režim i aktivity ve třídě.
Pedagogové by měli děti vést k vzájemné toleranci, vstřícnosti a respektu k odlišnostem. Tato výchova však není jen o přijetí nového dítěte, ale také o rozvoji základní slušnosti, empatie a přátelského přístupu vůči ostatním obecně. Prevence rizik, jako je vyčlenění některého člena z kolektivu, musí být jedním z hlavních cílů práce pedagoga.
Role pedagoga
Pedagog sehrává důležitou úlohu v procesu začleňování vícejazyčných dětí do kolektivu. Jeho přístup, schopnost naslouchat a reagovat na potřeby všech dětí ovlivňuje, jak hladce proběhne adaptace nově příchozího dítěte a jak harmonicky bude fungovat skupina jako celek. Pedagog je tím, kdo nastavuje atmosféru respektu, vstřícnosti a spolupráce.
1. Jít příkladem:
Děti často napodobují chování dospělých, a proto by měl pedagog svým jednáním ukazovat, jak se chovat ohleduplně a s respektem k druhým. Jeho postoj a přístup tvoří základy pro vztahy v kolektivu.
2. Společné vytvoření pravidel:
Pravidla chování, která jsou jasně vysvětlena a přizpůsobena možnostem všech dětí, včetně těch vícejazyčných, pomáhají předcházet nedorozuměním. Pokud jsou pravidla tvořena společně s dětmi, stávají se přirozenou součástí fungování třídy.
3. Aktivní zapojení dítěte:
Pedagog by měl vytvářet příležitosti, které pomohou vícejazyčnému dítěti zapojit se do aktivit skupiny. Citlivě vedené hry, společné činnosti nebo rituály, jako je například ranní vítání, pomáhají dítěti cítit se přijato a bezpečně.
4. Podpora kolektivu:
Vedle individuální podpory dítěte je třeba pracovat se skupinou jako celkem. Děti by měly být vedeny k pochopení a přijetí odlišností, aby dokázaly podpořit nového kamaráda a vytvořit přátelské prostředí.
Pedagog je tím, kdo propojuje jednotlivé prvky ve třídě, pomáhá vytvářet bezpečné prostředí a podporuje vzájemné porozumění. Díky jeho citlivému přístupu mohou všechny děti růst nejen jazykově, ale i sociálně a emocionálně.
Tipy z praxe
1. Příprava třídy na příchod vícejazyčného dítěte (OMJ)
- Před příchodem dítěte se skupinou dětí mluvte o tom, jaké to je být v nové situaci. Společně vymýšlejte, jak mohou dítěti pomoci.
- Můžete dětem představit zemi, ze které dítě pochází, nebo pro ně připravit zajímavosti spojené s kulturou dítěte.
2. Stanovení patrona
- Starší děti (zejména předškoláci) mohou plnit roli patrona, který nově příchozímu dítěti pomůže zorientovat se v prostředí školky a v běžném režimu. Patronů může být i více, každý se může zaměřit na jinou oblast.
3. Umístění dítěte do vhodné třídy
- Při zápisu je vhodné zvážit vazby dítěte – například, zda má v některé třídě sourozence, kamaráda nebo děti, se kterými sdílí stejný jazyk či kulturní zázemí.
- Pečlivý výběr třídy může výrazně usnadnit proces adaptace, podpořit pocit bezpečí a přirozené začlenění do kolektivu. Současně je důležité posoudit, zda děti ze stejné země nebo s podobným jazykovým zázemím umístit do jedné třídy, aby se mohly vzájemně podpořit, nebo je naopak rozdělit, aby se více rozvíjela jejich integrace do širšího kolektivu.
4. Adaptační nástroje
- Pro snadnější orientaci využívejte denní režim a vizuální komunikační kartičky. Ty pomohou dítěti pochopit základní pravidla a zvyklosti ve třídě.
5. Rituály podporující kolektiv
- Zavedení jednoduchých rituálů, jako je ranní vítání, může pomoci vytvářet pocit přátelského prostředí. Můžete přidat písničku nebo vítání v různých jazycích, aby se každé dítě cítilo zahrnuto.
6. Plánování aktivit
- Začlenění dítěte podpoří činnosti, do kterých se může zapojit i bez znalosti jazyka, například výtvarné nebo pohybové aktivity. Tím se minimalizuje riziko, že se dítě bude cítit izolované.
7. Pravidla třídy
- Společně s dětmi (a případně i s rodiči) vytvořte pravidla chování, která budou srozumitelná a respektována všemi. Ideální je pravidla zpracovat graficky nebo pomocí obrázků. Děti by se měly podílet na jejich tvorbě, což posiluje jejich přijetí. Pedagog může pravidla průběžně připomínat a oceňovat děti za jejich dodržování.