Schůzka s rodiči

Individuální schůzka s rodiči vícejazyčného dítěte

Vstupní pohovor při nástupu do MŠ

Před nástupem dítěte do MŠ je důležité představit rodičům organizační záležitosti, zajistit funkční komunikaci mezi rodiči a MŠ v průběhu roku a zjistit potřebné informace o dítěti a jeho rodině. Individuální schůzku s rodiči nově přijatých vícejazyčných dětí doporučujeme uspořádat ještě před začátkem školního roku. Ideálně v červnu před samotným nástupem dítěte do MŠ. Pro nově přijaté děti a jejich rodiče můžete připravit uvítací dopis ve kterém rodiče pozvete na individuální setkání do MŠ. Úvodní setkání si klade za cíl vytvořit od prvopočátku pozitivní vztah s rodinou dítěte.

Při přípravě na pohovor doporučujeme:

  • Sepsat si předem vše, co bude předmětem jednání.
  • Jestliže potřebujete tlumočníka nebo interkulturního pracovníka, můžete se obrátit na některou z organizací, která tlmočení a doprovody zajišťuje. NPI po celé ČR, pro Prahu pak InBáze, Integrační centrum Praha, PPi, případně můžete využít další kontakty na stránkách Praha – Metropole všech.
  • Připravit vhodný prostor pro setkání.
  • Připravit pro rodiče informace v v jejich rodném jazyce. Psaný text je vždy jednoznačnější, rodiče se k němu mohou později vrátit. Připravili jsme pro vás přeložené informace pro rodiče k těmto tématům: Obecné informace o předškolním vzdělávání v ČR, zápis a přijetí dítěte do MŠ, denní režim v MŠ, dohoda o vyzvedávání dítěte, co dát dítěti s sebou do MŠ či ukázka adaptačního plánu.

Při průběhu pohovoru doporučujeme:

  • Přivítat rodiče u vchodu do MŠ.
  • Zvláště je-li systém budov složitý. Je vhodné znát jejich jména a jméno dítěte. Je dobré vzít rodiče do příjemného prostoru, nabídnout jim kávu nebo čaj.
  • Provést rodiče celou MŠ.
    Doporučeno před realizací rozhovoru (získají sami představu o MŠ, vyvstanou otázky, které by je třeba jinak nenapadly apod.).
  • Představit rodičům MŠ, co nabízíme a jak s dětmi pracujeme.
  • Rodiče se mají dozvědět o chodu mateřské školy, denním režimu, stravování, platbách, případně můžeme představit školní vzdělávací program atd.
  • Nechat prostor pro dotazy.
  • Předat rodičům informace v tištěné podobě a v jejich rodném jazyce.
  • Pokud se rodiče přišli teprve informovat o zápisu do MŠ, objasněte jim, jaké doklady od nich budete pro zápis dítěte do MŠ potřebovat
  • Nastavit funkční způsob dlouhodobé komunikace mezi rodiči a MŠ, např. e-mail, notýsek, oznámení na nástěnce – dojednat s rodiči formu, která pro ně bude přístupná.
  • Naplánovat průběh adaptace.
  • Informujeme rodiče, jakým způsobem u vás probíhá adaptace. Např. že uvítáte jejich přítomnost v první dny po nástupu dítěte do MŠ. Upozorníme je, že dítě by mělo prodlužovat délku pobytu v MŠ postupně. Předáme jim krátký text o adaptačním plánu v jejich rodném jazyce
  • Navrhnout rodičům, aby dali dítěti do MŠ hračku či oblíbený předmět z domova**, který mu pomůže cítit se lépe především v prvních dnech.
  • Vytipovat, do které třídy a ke které paní učitelce se bude dítě hodit, pokud má MŠ možnost volby vzhledem ke kapacitě a věkovému rozdělení dětí. Lze zohlednit, zda má dítě v některé třídě kamarády nebo sourozence.
  • Průběžně i závěrem ověřovat, jestli rodiče opravdu porozuměli.

Co zjistit od rodičů při pohovoru

  • Jak se správně vyslovuje jméno dítěte. (Nenabízet ani neakceptovat „přejmenování“ dítěte českým jménem, pokud si to rodina výslovně nepřeje!)
  • Jaká jsou jejich očekávání od MŠ.
  • Informace o rodině a dítěti (např. jak dlouho rodina v ČR pobývá, s kým dítě bydlí, zvyklosti rodiny, náboženství, stravování – potřeby a požadavky rodiny v těchto oblastech). Rodiče ujistíme, že tyto informace jsou důvěrné, vysvětlíme jim, proč tyto otázky pokládáme.
  • Jaké jsou zájmy dítěte, jakým činnostem se rádo věnuje, s čím si rádo hraje.
  • Jaká je úroveň češtiny dítěte, zda ovládá češtinu někdo z rodiny, jaký je mateřský jazyk dítěte a jak mluví doma.
  • Jak dítě vyjadřuje svoje základní potřeby. (Můžeme předat rodičům komunikační kartičky, které s dítětem budeme v prvních dnech využívat)
  • Jak rodiče přistupují k výchově, jak s dítětem komunikují, jak dítě reaguje v situacích, kdy je nespokojené či například když po něm něco chceme. Je na takové situace zvyklé? Co na něj platí?

V tomto ohledu by vám mohl být inspirací dotazník pro rodiče dětí s OMJ v MŠ. Je však důležité s ním zacházet velmi citlivě, abychom rodiče nezaskočili přemírou otázek.

 

Rozhovor o vývoji dítěte

Individuální rozhovor o vývoji dítěte slouží k průběžnému informování rodičů o procesu začleňování, rozvoji jazykových, socio-emočních, motorických a kognitivních schopností dítěte. Individuální konzultace s rodiči probíhá přibližně jednou, maximálně dvakrát do roka.

  • Hlavním cílem tohoto rozhovoru je posouzení pokroků dítěte v určitém delším časovém období.

K vyhodnocení pokroků dítěte je dobré vycházet z pedagogické diagnostiky a portfolia dítěte, případně další dokumentace, kterou si o dítěti vedete (jazyková diagnostika pro nečtenáře, PLPP, IVP, speciální plán pro předškoláky a podobně).

  • Na rozhovor o vývoji dítěti si vyhraďte přibližně jednu hodinu.

Rozhovory s rodiči mohou mít pevně stanovené datum, například každý rok na podzim (po adaptaci nových dětí), případně na konci školního roku. Další možností je udělat tuto schůzku s rodiči dobrovolnou a pouze vypsat termíny, kam se mohou rodiče zapisovat. Zde se však může stát, že někteří rodiče o schůzku vůbec neprojeví zájem.

  • U rodičů vícejazyčných dětí doporučujeme termín schůzky o vývoji dítěte určit předem, například na úvodní individuální schůzce, a později s blížícím se termínem zaslat rodičům písemnou pozvánku.

Pokud budete účel této schůzky předem s rodiči komunikovat, většina rodičů se schůzky rádo zúčastní. V zahraničí jsou konzultace mezi rodiči a pedagogy v MŠ poměrně běžné a řada rodičů schůzku přivítá.

Je také dobré rodiče předem upozornit, že rozhovor probíhá bez přítomnosti dítěte, aby si rodiče zvládli na tuto dobu zajistit hlídání. Pokud by to pro ně bylo komplikované, domluvte se s kolegyní z jiné třídy, zda by dítě po dobu rozhovoru mohlo jít k ní do třídy.

  • Individuální rozhovory s rodiči, je dobré plánovat systematicky v celé MŠ.

Je důležité si uvědomit, že rozhovory o dítěti jsou důvěrné a probíhají podle pevného schématu. (Lindner str. 75)

Rozhovoru se mohou účastnit oba rodiče a v ideálním případě i obě paní učitelky. V případě, že se obě paní učitelky účastní, je potřeba určit, která z nich rozhovor povede. Pokud se rozhovoru účastní pouze jedna paní učitelka, je dobré, aby své postřehy konzultovala i s druhou kolegyní, případně též s asistentkou pedagoga, aby byl pohled na dítě diferencovaný.

Cíl rozhovoru

Cílem rozhovoru o vývoji dítěte je strukturovaná výměna informací mezi MŠ a rodiči, posílení partnerského vztahu mezi rodiči a MŠ a společná dohoda o výchovných cílech a případných podpůrných opatřeních.

Společným rozhovorem dáváte také najevo, že vývoj dítěte je důležitý jak pro rodiče, tak pro MŠ. Obě strany by proto měly dostat přibližně stejný prostor k vyjádření.

Co má být obsahem rozhovoru o vývoji dítěte?

Při rozhovoru předáváte rodičům informace o komplexním vývoji dítěte.

U vícejazyčných dětí je důležité věnovat pozornost jazykovému vývoji – projít s rodiči jazykovou diagnostiku, zaměřit se na všechny čtyři roviny jazyka: slovní zásobu, gramatiku, pragmatickou rovinu a výslovnost. V případě rodičů, kteří nehovoří příliš dobře česky, je vhodné využívat názornost, například bodovou škálu, aby rodiče viděli pokrok dítěte. Blíže se také zaměřte na začlenění dítěte do kolektivu – navazování vztahů, zapojování dítěte do činností, emoční ladění v průběhu dne a podobně.

Pokud by jazyková bariéra bránila v porozumění, je vhodné pozvat na schůzku tlumočníka.

  • V rozhovoru se také zaměřte na aktuální úroveň rodného jazyka dítěte. Podpořte rodiče v tom, aby rodný jazyk v domácím prostředí systematicky rozvíjeli – četli si s dítětem pohádky, zpívali písničky, vyprávěli si v rodném jazyce nebo se společně dívali na vhodné pořady pro děti.

Pokud máte pro dítě vypracovaný PLPP, můžete s rodiči projít jednotlivá opatření, která jste si v plánu vytyčili a sledovat pokroky v jednotlivých opatřeních.

V čem vám může být rozhovor o vývoji dítěte přínosný?

  • Navážete partnerský vztah s rodiči.
  • Získáte cenné informace od rodičů, zjistíte jak dítě vnímá rodič.
  • Můžete si společně s rodiči stanovit oblasti, které budete u dítěte dále rozvíjet a sledovat.
  • Získáte u rodičů větší respekt, status odborníka, profesionála v oblasti předškolní pedagogiky.

Zdroj:

Ulrike L.,: Pozor rodiče ve školce- Typické konflikty s rodiči a jak s nimi zacházet. Praha: Portál, 2019

 

Skupinová schůzka s rodiči

Úvodní skupinová schůzka má spíše organizační charakter, klade si za cíl seznámit rodiče se základními informacemi o chodu MŠ, vzdělávacím programem, průběhem školního roku a dalšími nezbytnými informacemi, které se týkají docházky dítěte do MŠ.

Informační schůzku pro rodiče je dobré zorganizovat ještě před nástupem dítěte do MŠ, tedy ideálně v červnu.

Jak si poradit v případě, že máte ve vaší MŠ rodiče, kteří mají nulovou nebo pouze minimální znalost češtiny?

Podívejte se na následující tipy:

1. Využívejte názornost

Pro rodiče, kteří mají jen minimální znalost češtiny je dobré připravit text doplněný o názorné obrázky nebo připravit obrazovou prezentaci. Pokud nechcete připravovat další materiály, můžete rodiče provést MŠ a přímo ukázat, kde děti odpočívají, kde svačí a jak vypadá školní zahrada. Stejně tak jim můžete ukázat, co konkrétně budou děti do MŠ potřebovat (pyžamo, plyšáka, bačkory a podobně).

2. Pozvěte na schůzku tlumočníka či interkulturního pracovníka

V případě, že máte v MŠ zastoupeny rodiče, kteří hovoří společným jazykem, doporučujeme pozvat na schůzku tlumočníka. V případě, že pozvete tlumočníka, je dobré počítat s celkově delším časem na schůzku. Tlumočení pro školy zajišťuje NPI ČR.

3. Připravte písemné materiály v mateřském jazyce

Všechny důležité informace mějte pro rodiče připravené v písemné podobě. K přípravě materiálů pro rodiče můžete využít naše překlady informací pro rodiče.

Tento seznam může být pro vás jistým vodítkem při sestavovaní informačního materiálu pro rodiče.

Jaké informace bychom měli pro rodiče připravit?

  • Obecné informace o fungování předškolního vzdělávání v ČR
  • Kdo pracuje v MŠ – jak se jmenují paní učitelky dítěte, paní ředitelka, paní hospodářka paní asistentka a další personál MŠ
  • Jak se orientovat v prostorách MŠ – pokud rodiče projeví zájem, můžete s nimi projít prostory MŠ včetně zahrady školy, ukázat, kde si dětí hrají, kde odpočívají, kde se stravují a podobně.
  • Informace o provozu MŠ – jaká je otevírací doba MŠ, kdy je MŠ zcela uzavřena,
  • Denní režim MŠ – do kolika hodin musí být děti v MŠ, v kolik hodin se mohou děti vyzvedávat
  • Jak omlouvat nepřítomnost dítěte v MŠ
  • Jak omlouvat obědy v MŠ v době nepřítomnosti dítěte
  • Jaká je výše školného, komu, kdy a jak se platí školné
  • Jaké jsou další možné poplatky v průběhu školního roku (třídní fond, výlety, divadla a podobně)
  • Možnosti stravování v MŠ – kolikrát denně, jak vypadají tradiční česká jídla, zda je možné zajistit dietní či vlastní stravování
  • Vzdělávací nabídka MŠ – ŠVP, kroužky, výlety, akce pro rodiče
  • Seznam pomůcek potřebných pro docházku dítěte do MŠ
  • Dohoda o vyzvedávání dítěte z MŠ
  • Informace o adaptačním plánu
  • Informace o funkci ŠPZ (PPP a SPC)

Na úvodní schůzce je také důležité ověřit, zda rodič odevzdal všechny potřebné dokumenty. V případě, že si s vyplňováním formulářů rodiče neví rady, nabídněte jim podporu.

4. Komunikační kartičky

Představte rodičům komunikační kartičky, které dětem usnadní první dny v MŠ. Rodiče si je mohou vzít domů a projít s dítětem v jejich mateřském jazyce. Rodičům můžete také doporučit obrázkové knížky, které se vztahují k nástupu dítěte do MŠ. Děti, tak budou mít lepší představu, co od MŠ mohou očekávat.

5. Komunikační kanály

Na první informační schůzce je také důležité představit rodičům různé komunikační kanály (nástěnka, email, SMS, telefon a podobně), které MŠ ke komunikaci s rodiči používá.

Pokud vaše MŠ využívá mobilní aplikaci – je dobré poskytnout rodičům technickou podporu.

6. Jazyková podpora vícejazyčných dětí v MŠ

Pokud organizujete schůzku přímo pro rodiče vícejazyčných dětí je vhodné rodičům představit, jakou formou ve vaší MŠ probíhá jazyková podpora vícejazyčných dětí (individuální práce s dítětem během dne, skupinová lekce pro předškoláky či odpolední kroužek pro děti mladší).

Poskytněte rodičům tipy, jak rozvíjet jazykové dovednosti mimo MŠ například poslechem českých pohádek a písniček, návštěvou divadla pro děti, návštěvou odpoledního kroužku pro předškolní děti, zajištěním české chůvy a podobně.

Doplňující články