Vzdělávací obsah ČDJ

V roce 2015 jsme v pracovní skupině učitelek a lektorek z praxe a odbornic na češtinu jako druhý jazyk vytvořili vzdělávací obsah češtiny jako druhého jazyka. Inspirovali jsme se během mnohaleté praxe všech zúčastněných, odbornou literaturou didaktickou a lingvistickou a kurikuly v Německu, Finsku a Kanadě.

Ke stažení jsou zde jednotlivé tematické okruhy vzdělávacího obsahu ČDJ (23 témat), které vznikly v projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky cizinci VI. Projekt byl spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí a z prostředků MŠMT. Rovněž je zde ke stažení metodický úvod s popisem obsahu a východisek tvorby, posloupnosti výslovnosti, výuky písmen a pravopisu.

 

Během výuky jsme podle tohoto vzdělávacího obsahu mezi lety 2016-2018 vytvořili základní balíček pro dosažení komunikační úrovně (14 témat). Ten je formulován jako zkrácený soupis dovedností rozčleněných na minimum, které je třeba zvládnout (úroveň A1), a úroveň A2. Tento soupis má formu check-listu, v němž si můžete poznačit, jestli už danou dovednost děti zvládly.

Praktické materiály, jak vzdělávací obsah používat, jak tvořit plán kurzu a stanovovat cíle pro jednotlivé děti, včetně hodnocení najdete také v publikaci Učíme češtinu jako druhý jazyk.

 

Na tvorbě vzdělávacího obsahu spolupracovaly: Zuzana Janoušková, Barbora Nosálová, Markéta Slezáková, Lenka Siváková, Linda Doleží, Petra Honzáková, Barbora Štindlová, Karla Kubíčková a Kristýna Titěrová.