Řečové dovednosti
Tento článek se věnuje otázce, jak rozvíjet u žáků postupně všechny čtyři řečové dovednosti. Začneme s těmi aktivními, tj. produktivními dovednostmi:
Mluvení
Z hlediska komunikace je pro žáky většinou nejdůležitější dovedností.
Hlavní zásada:
Spojujte nácvik mluvení vždy s praktickou, konkrétní a reálnou situací.
Proč? Aby se žák naučil, komunikovat v běžném reálném životě.
Jak trénovat mluvení?
- Výuku mluvení musíte řídit – žáci by měli vždy dostat přesné zadání, modelovou situaci, nabídku možností. Každá aktivita by měla mít své ohraničení, důležité je zejména zakončení – výstup studentů.
- Využívejte dialogy. K jednomu tématu je dobré zpracovat dialogy pro různé úrovně. Nejprve je vhodné cvičit modelové dialogy připravené lektorem. Pro začátečníky napište vždy na tabuli modelové věty nebo jim dejte pracovní list s dialogem, ve kterém pouze doplňují slova (na základě poslechu). Potom mohou dostat určitá slova či synonymní výrazy, kterými nahradí odpovídající slova či výrazy v dialogu. Nakonec mohou sami tvořit obdobný dialog; při jeho nácviku by si měli vyměnili role. Žáci se mohou rovněž naučit celý rozhovor zpaměti.
- Žáci mohou pracovat ve skupinách či dvojicích, zbaví se tak ostychu z mluvení mnohem rychleji.
Typy aktivit:
- popis obrázku
- hledání cesty dle popisu
- řazení komiksu podle popisu
- dialogická cvičení a hraní rolí
- získávání a doplňování informací
- hledání obrázku ze série podle popisu
- obměny slov či frází v různých náladách a rolích
- odpovědi na otázky, které si losují/vytahují na kartičkách
(podrobný popis jednotlivých možností v seznamu Univerzálních aktivit)
Psaní
Hlavní zásada:
Psaní zaměřte na konkrétní situace, konkrétní využití. Učte psát především to, co žáci skutečně potřebují.
Výuka psaní a aktivity s psaním spojené či jejich kontrola jsou zároveň nácvikem čtení, mluvení a poslechu.
Z hlediska psaní máme 2 typy žáků:
1.žáci, kteří ovládají latinku bez problémů
2.žáci, kteří neovládají latinku – s takovými žáky trénujte abecedu, psaní slov, přepis textu, věnujte se jim individuálně (např. dávejte jim tréninkové listy na psaní)
Jak učit psaní?
- Začněte od mluvení přes vyslovování slovíček až k psaní. Diktujte slova, po nich kratší věty, následně delší text, který žáci už znají; nakonec mohou žáci zapisovat i neznámá slova či texty.
- Seznamte žáky s určitým typem textu, podle nějž se pak žáci sami snaží napsat vlastní text. Nabízejte slovní zásobu podle potřeb žáků a rozšiřujte nabídku variant, které mohou v textu nastat.
Pasivní, tj. receptivní dovednosti rozvíjí porozumění danému jazyku.
Poslech s porozuměním
Je pro žáky obvykle nejobtížnější dovedností.
Hlavní zásada:
Ve většině situací není nezbytné porozumět každému slovu (tzv. totální porozumění).
Nacvičujte s žáky tedy především to, aby dokázali zachytit důležité informace.
Výhoda poslechu: Může reprezentovat a spojovat všechny složky výuky (gramatika, slovní zásoba, komunikační situace, porozumění, nácvik mluvení, psaní i čtení). Nahrávky jsou na rozdíl od mluveného projevu učitele stále stejné.
Jak postupovat? Vždy bychom měli mít připravené aktivity a úkoly pro fázi před vlastním poslechem, v průběhu poslechu a po skončení poslechu.
Typy poslechu:
- CD (písňové i mluvené texty)
- film
- rádio
- televize
- audiobooky
- YouTube kanály
- mluvený projev učitele
- mluvený projev samotných žáků (mohou se taky např. nahrávat)
- ostatní autentické situace
Čtení s porozuměním
Hlavní zásada:
Ve většině reálných situací není důležité porozumět každému slovu (tzv. totální porozumění).
Nacvičujte tedy s žáky především to, aby dokázali zachytit důležité informace.
Výhoda čtení: Může reprezentovat a spojovat všechny složky výuky (gramatika, slovní zásoba, komunikační situace, porozumění, nácvik mluvení, psaní i výslovnost).
Jak postupovat? Vždy bychom měli mít připravené aktivity a úkoly pro fázi před vlastním čtením, v průběhu čtení a po skončení čtení. Na zpracování jednotlivých fází čtení společně s návaznými činnostmi se můžete podívat například na pracovní list Anička ve městě, který byl využíván ve Čtenářském klubu pro děti s OMJ.
Tipy:
- připravte žáky na čtení (aby si zvykli)
- využívejte čtení k nácviku výslovnosti
- spojujte grafickou podobu slova s jeho zvukovou podobou
- mějte připravená různá doprovodná cvičení a otázky k textu
- učte žáky orientaci v textu, především cílené hledání informací (praktických, které se vážou k reálným situacím, které hned můžou použít)
- aktivně využívejte to, co je kolem nás, s čím se žáci setkávají každodenně (reálné texty jako nápisy, instrukce v dopravních prostředcích, jízdní řády atd.)
Pozor!
- zadávejte přesné, promyšlené instrukce
- začátečníky nechte jenom vyhledávat klíčová slova a nejdůležitější informace
Základní typy práce s textem:
- žáci skládají rozstříhaný text
- žáci pracují s dialogy obsaženými v textu
- žáci používají text ke studiu gramatiky (vyvozují pravidla určitého gramatického jevu)
- žáci různých úrovní čtou a reprodukují pouze základní text; klíčové repliky z textu pak procvičují ještě ústně
- pokročilejší žáci text rozvíjejí či mění; klíčové repliky z textu pak procvičují ještě ústně
- žáci podtrhávají v textu dlouhé samohlásky, slabiky s „ě”, tvrdé/měkké, krátké/dlouhé i (i,í,y,ý), substantiva, slovesa, slovní zásobu k určitému tématu apod.
Dobrá praxe
Další zdroje
Více k tématu |
|
