Informace od rodičů
Pro ředitele vyžaduje přijímání žáků s odlišným mateřským jazykem větší nároky na přípravu, a to především ze dvou důvodů. Prvním je samozřejmě jazyk a s ním spojená problematika, druhým může být odlišná zkušenost ze školní praxe v zemi původu. Proto bychom se měli snažit v případě žáka cizince získat více informací o jeho předchozím i současném životě, než obvykle žádáme od českých žáků. Každá další informace o nově příchozím může být užitečná při procesu integrace, který cizince v našem vzdělávacím systému čeká.
Jaké informace na první schůzce od rodičů zjišťovat?
1) Osobní údaje o dítěti a rodinné situaci (umožní Vám lépe navázat kontakt a rozumět dítěti)
- Jak se správně vyslovuje jméno dítěte (…), jak chce být oslovováno?
- Odkud dítě pochází (země původu)?
- Kdy přesně dítě přijelo do ČR? Bylo např. nějaký čas od rodičů odloučené?
- S kým dítě bydlí? Zůstal někdo, na koho je dítě fixované, v původní vlasti? (Zde je důležité být citlivý, minulost některých cizinců může být velice traumatická.)
- Setkal/a se již s češtinou a kde? Ve škole, doma, při soukromých lekcích? Umí česky? (Jak dobře?)
- Jaké jazyky ovládá a na jaké úrovni? V jakém jazyce dovede dítě číst a psát?
- Jaké jazyky jsou používány doma, popř. kdo z rodiny mluví jakou řečí? (V některých rodinách slouží různé jazyky různým účelům.)
- Jaký druh komunikace mezi rodiči (…) a školou bude nejefektivnější (verbální nebo psaná)? Jaký je preferovaný jazyk?
- Pokud nerozumíte vůbec, uveďte někoho, kdo v akutních případech může přeložit důležitou informaci?
- O co se dítě zajímá, co jsou jeho silné stránky?
2) Chování a komunikace
- Jak se obecně dítě cítí ve třídě nebo v kolektivu vrstevníků?
- Jak dítě zvládá změny?
- Objevily se u dítěte v minulosti závažné výchovné potíže?
- Potřebuje dítě specifický přístup nebo způsob komunikace?
- Co mu pomáhá v případě náhlé stresové situace?
3) Další důležité informace
- Existují u dítěte nějaké zdravotní obtíže, o kterých by měla škola vědět?
- Má rodina nějaké konkrétní požadavky na vzdělání? Má rodina nějaké plány do budoucnosti?
- Jaké zvyky v oblasti stravování v rodině fungují (př. má dítě přímo nějakou dietu)?
- Jaké (pokud vůbec nějaké) bylo předchozí vzdělání? – kde, od kolika let, bylo přerušeno? – na jak dlouho?
- Shodují se předměty s českým kurikulem? Požádejte rodiče o dokumentaci z předchozích škol (pro vaši představu poslouží i žákovy sešity v mateřském jazyce).
Tyto informace je důležité znát, protože schopnost dítěte adaptovat se na odlišné školní prostředí je jedním z důležitých faktorů ovlivňující jeho integraci. Škola by měla na základě těchto informací připravit plán žákova začleňování.
Formulář na výše uvedené informace brzy naleznete v mnoha jazykových verzích v tomto odkazu. Můžete je rodičům na první schůzce předat a požádat o jejich vyplnění.
Další zdroje
