Specifické vzdělávací cíle češtiny pro cizince
Pokud do školy nastoupí žák-cizinec, který nemá dostatečnou znalost češtiny, je důležité si uvědomit, že nejprve je nutné naučit jej nebo ji komunikovat v češtině. Tomu by také měla být podřízena veškerá počáteční aktivita směrem k tomuto žákovi. Vzdělávací cíle by měly být modifikovány právě vzhledem k osvojení češtiny.
Zde jsou příklady specifických vzdělávacích cílů češtiny pro žáka-cizince:
- seznámení se zvukovou podobou českého jazyka
- nácvik správné výslovnosti a intonace co nejblíže jazykové normě
- vytváření a rozvíjení slovní zásoby
- rozvíjení dovednosti porozumět vyslechnutému sdělení a jednoduše na ně reagovat v řečové komunikaci v běžných školních a životních situacích
- seznámení s psanou podobou českého jazyka a se vzájemnými souvislostmi psané a zvukové podoby
U ostatních předmětů by měly být cíle také zaměřeny především na rozvíjení slovní zásoby v daném předmětu, osvojování terminologie a praktické dovednosti, při kterých není jazyková bariéra na překážku.
Charakteristiku jednotlivých jazyků a jejich odlišnost od češtiny naleznete v sekci Čeština a jiné jazyky, případně u jednotlivých profilů zemí, odkud cizinci přicházejí.
Další zdroje
|
