Jste zde
Klima školy
Pro průběh a kvalitu vzdělávání má zásadní význam, jaké jsou ve škole vztahy mezi žáky, mezi žáky a učiteli, mezi učiteli navzájem, mezi učiteli a vedením školy. Ve škole musí panovat bezpečné prostředí, kde se k sobě všichni chovají s respektem a přistupují k sobě jako k rovnoprávným partnerům, kde si všichni naslouchají.
Dobré klima školy je nemyslitelné bez stanovení a dodržování jasných pravidel a spravedlivého a vstřícného přístupu.To například znamená, že pedagogický sbor bere vážně stížnosti žáků a aktivně bojuje proti šikaně.
Strategie pro překonávání předsudků a prevenci rasismu
Důležitý vliv na utváření klimatu mají strategie pro překonávání předsudků a prevenci rasismu u žáků a učitelů.
Učitelé by měli dodržovat následující zásady:
- nesmějí připustit zobecnění špatné zkušenosti chování jednotlivců a vztahovat je na chování etnika jako celku (stereotypizace)
- vedou žáky k otevřenému sdělování pocitů
- při hněvu dětí projeví pochopení a soucítění
- pomohou žákům vymezit jasná pravidla soužití ve třídě
- učí děti mluvit konkrétně
- stimulují morální úsudky žáků a rozvíjejí v nich empatii
- vytvářejí smíšené třídy, neoddělují děti národnostních menšin.
Liga lidských práv vydala v roce 2007 příručku FÉROVÁ ŠKOLA NEDISKRIMINUJE, ve které popisuje chování školy, kterou je možno označit jako nediskriminující. Školy, které dodržují uvedená pravidla, se mohou ucházet o certifikát Férová škola.
Zdroj: OTEVÍRÁNÍ ŠKOLY VŠEM DĚTEM - možnosti a příklady práce se sociálně a kulturně znevýhodněnými dětmi(pilotní verze), o.s. AISIS, 2008