Financování asistenta
Financování asistenta pedagoga formou podpůrného opatření
Nárok na asistenta pedagoga pro žáky s OMJ je upraven vyhláškou 27/2016 Sb., která upřesňuje, jak se má realizovat §16 novelizovaného školského zákona.
Přehled podpůrných opatření podle vyhlášky č. 27/2016 Sb. ve znění účinném od 1. 1. 2020.
Asistent pedagoga je v případě žáků s OMJ podpůrným opatřením 3. stupně. Znamená to, že o jeho přidělení rozhoduje ŠPZ na základě provedené diagnostiky speciálně vzdělávacích potřeb konkrétního žáka. V praxi často zaznívá názor, a to často i z úst odborných pracovníků, že žáci s OMJ mohou využívat asistenta pedagoga pouze v případě, že mají kromě neznalosti češtiny další speciálně-vzdělávací potřebu. MŠMT tento mýtus opět vyvrací a potvrzuje, že vyhláška č. 27/2016 Sb. nikde nestanoví, že pro poskytnutí asistenta pedagoga je třeba kombinace více speciálně-vzdělávacích potřeb. Poradenské zařízení tedy může ve 3. stupni podpůrných opatření doporučit asistenta pedagoga žákovi, který kromě nedostatečné znalosti češtiny nemá žádnou jinou speciálně-vzdělávací potřebu. Celé stanovisko k asistentům najdete zde.
Postup, jak zajistit AP na základě doporučení ŠPZ.
Dvojjazyční asistenti pedagogů
Financování DAP je možné z Operačního programu Jan Amos Komenský, ale žádosti už jsou uzavřené. Nové žádosti se budou podávat v září 2024.
Podmínkou výkonu práce dvojjazyčného asistenta v rámci projektu je splnění kvalifikace
určené pro pozici asistenta pedagoga tak, jak je definováno v zákoně
č. 563/2004 Sb. Nedílnou součástí jeho kvalifikace mimo ustanovení
uvedeného zákona je znalost cizího jazyka na komunikativní úrovni
(znalost cizího jazyka je prokazována např. maturitním
vysvědčením, jazykovým certifikátem, vysvědčením z jazykové
školy, dokladem o absolvování státní jazykové zkoušky, státní
zkoušky, případně dokladem o ukončení minimálně základního
vzdělání v cizím jazyce).
Podmínkou výkonu činnosti školního asistenta je splnění stejných
kvalifikačních předpokladů jako je u pozice asistent pedagoga
v zákoně č. 563/2004 Sb.
V krajních případech, kdy škola prokazatelně nemůže zajistit činnost
pozice kvalifikovanou osobou, je možné zaměstnat
i nekvalifikovaného pracovníka.
Tato podmínka se netýká znalosti cizího jazyka, která musí být
splněna již při nástupu osoby na pozici DA.
K tématu zaměstnávání DAP a financování této pozice ve školách jsme uspořádali diskusní setkání, kterého se zúčastnili zástupci škol a operačních programů z Magistrátu hl. m. Prahy a MŠMT. Záznam diskuse je dostupný ZDE.
Financování ukrajinských asistentů/tek pedagoga
MŠMT finančně podpoří ve školním roce 2024/2025 školy s větším zastoupením ukrajinských uprchlíků. Finanční prostředky budou určeny na období září-prosinec 2024. Podpora se bude týkat MŠ, ZŠ a SŠ, které mají alespoň 10 cizinců s dočasnou ochranou a zároveň tvoří podíl těchto cizinců alespoň 10 % ze všech dětí a žáků. Finanční prostředky je možné čerpat na personální podporu a ostatní neinvestiční výdaje. Výše normativu se bude odvíjet od počtu ukrajinských uprchlíkův v dané škole. Více na stránkách edu.cz.
Dobrá praxe
Další zdroje
![](http://cloud.inkluzivniskola.cz/sites/all/themes/inklu2017/img/book-symbols.png)