Jste zde
Tipy pro začátek aneb "jak začít"
-
Když přijde do třídy žák s odlišným mateřským jazykem (OMJ)
- Nechte ho co nejvíc mluvit a zapojovat se (příliš dlouhé "rozkoukávání" může na dlouhou dobu nebo navždy ohrozit jeho vůli spolupracovat a učit se).
- Pokud je to možné, s výukou češtiny začněte v samostatných hodinách češtiny jako druhého jazyka - žák s OMJ se nejdřív musí naučit alespoň základní slovní zásobu a trochu gramatiky, aby mohl vstoupit do běžné výuky. Podívejte se na článek jak začít učit a jak vykládat gramatiku strukturovanou podle témat. Můžete se pokusit vytvořit na vaší škole kurz češtiny pro více žáků s OMJ. Žák s OMJ by ale neměl takový kurz navštěvovat místo hodin např. VV, TV, HV nebo cizích jazyků, tedy předmětů, které může žák s OMJ se třídou absolvovat i bez znalosti češtiny. Postupně pak žáka s OMJ začleňujte i do běžné výuky češtiny – viz dále kapitolu Zapojení do výuky.
- Ideální je mít speciálně připravené či pro žáky s OMJ upravené materiály, a to praktické, aby to, co se z nich žák s OMJ naučí, mohl ihned použít v kontextu třídy či školy. (Jednoduchá věta o dvou slovech dělá zázraky a dodá dítěti sebedůvěru a pocit úspěchu.) Můžete začít s pracovními listy na téma škola, které obsahují slovní zásobu do školy i jazykové učivo, lze je použít od 2. třídy - a to jako samostatnou práci pro žáky s OMJ, nebo jako materiál pro práci s celou třídou.
- Začněte spolupracovat v kolektivu učitelů: Zjistěte plánovaný obsah hodin ostatních učitelů a domluvte se; také oni mohou vytvářet materiály přizpůsobené žákům s OMJ, obzvlášť pokud s nimi jejich obsah předem zkonzultujete! Ideální je, pokud tyto materiály připravují po obsahové stránce odborníci na jednotlivé předměty a po češtinářské stránce učitel češtiny jako druhého jazyka. Na jazykový rozvoj je přitom třeba dbát ve všech předmětech. Podívejte se na materiály, které zohledňují schopnosti a jazykový rozvoj žáků s OMJ v přírodopisu a dějepisu.
Tip: Naučte ho jednoduché fráze, které může hned používat v různých situacích, ať si zvyká na to, že může v češtině komunikovat a že to jde - pozdravy, "Děkuju.", "Prosím.", "Můžu si dojít na záchod?", "Můžu si to půjčit?", "Můžu dostat...?", "Nerozumím.", "Prosím Vás, můžete mi pomoct?"... Inspirací i pomůckou Vám mohou být komunikační kartičky.