Jste zde
Staré pověsti české
Pracovní list byl vytvořen pro žáky s různou úrovní znalosti češtiny (úkoly lze dle aktuální úrovně žáků upravovat). Pracovní list může sloužit pro samostatnou práci (upevnění pojmů, zopakování) nebo lze s jeho pomocí vysvětlit učivo. Majoritní žáci mohou pracovní list vyplňovat sami, žáci s OMJ / slabší žáci s pomocí učitele.
Věková skupina: 2. - 3. třída ZŠ (pro vyšší ročníky může plnit opakovací funkci)
Český jazyk: Společně s pracovním listem lze v hodinách českého jazyka využít pracovní listy Staré pověsti české – Český jazyk, zařazený na konci dokumentu. Jednotlivá jazyková cvičení jsou rozdělena do ročníků.
2. ročník – vlastní jména, pravopis dě, ně, vě, mě, pravopis i, í / y, ý, souřadná a nadřazená slova, slabika a hlásková stavba slov, pravopis párových souhlásek
3. ročník – přítomný čas, slovní druhy (podstatná jména, slovesa), mluvnické kategorie podstatných jmen, přídavná jména, vyjmenovaná slova a slova příbuzná, synonyma, antonyma
Obsahový cíl:
• Žák se seznámí s nejstaršími českými pověstmi.
• Žák dokáže chronologicky seřadit panovníky a další údaje (vyhledávání v textu).
• Žák vyhledá informace v textu – umí rozlišit pravdivá a nepravdivá tvrzení.
• Žák dramatizuje text.
• Žák interpretuje pověst.
Jazykový cíl:
• Žák dokáže k informacím v textu přiřazovat obrázky.
• Žák vyhledává neznámá slova ve slovníku.
• Žák dokáže jednoduše převyprávět text na základě informací v tabulce.
• Žák na základě pomocných otázek dokáže jednoduše popsat obrázky.
• Žák se naučí zpaměti text ve scénce (podle úrovně žáka), mluví nahlas a zřetelně vyslovuje.
Slovní zásoba:
praotec Čech, Lech, Krok, Přemysl, Libuše, Teta, Kazi, hora Říp, vědkyně, předpovídat budoucnost, Vyšehrad, Vltava, předek, královna, vládkyně, kněžna x kníže, provdat se, slavné, osada, houští, družina, lovení zvěře, sezení u ohně, vláda, bylinkářka, léčitelka
Jazykové struktury:
Co znamená …? Bydlel(a) v/ na … Vystoupil na horu Říp. Předpověděla, že … Na začátku / nejdříve (byl / vládl) … Pak / po něm (vládl) … První, druhý/á, třetí, poslední je / byl … Po smrti …To je pravda. To není pravda. Je / Není pravda, že ... Na obrázku je … Je tam … Vidím … Jmenuje se ... Stojí / klečí / mluví / poslouchají / ukazuje …
Výukový materiál vznikl v rámci aktivity Pracovní skupiny v projektu Program na podporu pedagogických pracovníků při práci s žáky-cizinci IV a byl upraven v rámci projektu „Využití e-learningu a elektronických výukových materiálů při práci s žáky cizinci“, který je spolufinancován z prostředků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.